Teljesen új műszaki és üzleti lehetőségről adott hírt a Horizon, az EU kutatási és innovációs magazinja, amikor az első kizárólag drónrepülőgépekből álló teherszállító légitársaság megindulásáról és az ilyen eszközökkel folytatott csomagszállítás biztonságos kialakításáról közölt cikket.
A drónok szerepéről a teherszállításban régóta hallani, de eddig jobbára csak olyan egy helyből felszállni képes, több rotorral felszerelt pár kilós csomagokat elbíró drónokról szóltak a hírek, amilyeneket például az Amazon fejleszt Prime Air programja keretében, igaz az amerikai cég sem indította még be üzemszerűen ezt a szolgáltatását.
Bolgár ötletből indult a Dronamics
Eközben egy teljesen új műszaki megoldással Európa első drónos teherszállító légitársasága készen áll a felszállásra. Mindezt egy teljesen új, merevszárnyú, pilóta nélküli repülőgépes flottával kezdenék, melyet egy bolgár repülőmérnök tervezte, aki közgazdász testvérével a céget is megálmodta.
A Rangelov testvérek az uniós támogatásnak köszönhetően tavaly már meg is kapták a IATA és az ICAO – a két legfontosabb nemzetközi légiközlekedési szervezet – azonosító kódjait, ami a többi nemzetközi légitársasággal egyenrangú elismerést biztosít cégük számára.
Ötletük azon alapult, hogy jelenleg Európában ugyan több mint 2000 repülőtér található, de ezek kevesebb mint 1 százaléka fogad teherszállító repülőgépeket. A cargo szolgáltatást ma már többnyire csak olyan nagy repülőterekre szállítják, amelyek képesek Jumbo-gépek fogadására is. Ha viszont kisebb repülőterekre is lehetne szállítani, akkor egyrészt a közúti forgalom is csökkenhetne, másrészt a távolibb, elmaradottabb régiók gazdasági fejlődése is gyorsulhatna.
A Dronamics cég 2023 májusában történelmet írt, amikor első teljes értékű teherszállító drónja, a Black Swan sikeresen teljesítette első repülését. A merevszárnyú, távirányítású repülőgép 350 kilogrammnyi rakományt képes szállítani, ami megegyezik egy kis áruszállító furgonnal, és 2 500 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, vagyis Európa nagy részét el tudja érni. Az elképzelhető legkisebb repülőtereken is le tud szállni, hiszen mindössze 400 méteres kifutópályát igényel.
A tervek szerint az első drónkikötőket a Földközi-tenger térségében építik ki, de szándékaik szerint az egész EU-ban elterjednek majd, hogy kiszolgálják a távoli, vagy rosszabbul ellátott közösségeket.
Olcsóbb, zöldebb és a távolibb helyeket is eléri
Előnyük a már meglévő pilótával működő kisrepülőgépekkel szemben olcsóságuk. A pilótával működő repülőgépekben a pilóta a súly egyharmadát teszi ki. Ez rengeteg helyet elvesz a rakománytól, ráadásul jelenleg pilótahiány van. A megtakarítás jelentős. A Dronamics az egynapos nemzetközi szállításokat akár 50 százalékkal alacsonyabb költséggel tudja elvégezni, mint a hagyományos légi áruszállítás, ráadásul akár 60 százalékkal alacsonyabb CO2-kibocsátás mellett.
A drónrepülőgépek hagyományos és bioüzemanyaggal is működhetnek, de a vállalat már egy hidrogénüzemű változat megépítésén is dolgozik. A mérnökök szerint a drónoknak nemcsak az üzemeltetése, az előállítása is megfizethetőbb, mint az alternatíváké.
A cég középtávú célja, hogy drónflottáját a máltai globális műveleti központból üzemeltesse, drónkikötők hálózatát használva Európa-szerte és azon túl. Bár az elmúlt években sokat beszéltek a drónok lehetőségeiről a csomagok kiszállításának utolsó mérföldes szakaszánál, a cég alapítói szerint nem ez a prioritás.
A teherszállítás esetében az utolsó mérföld helyett a csomagok eljuttatása a kevésbé jól összekapcsolt helyekre az igazi probléma. A fenntarthatóság szem előtt tartásával a Dronamics is tagja azon cégek kiválasztott csoportjának, amelyek az Európai Jövő Mobilitása munkacsoport tagjai. Ez az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájával kapcsolatban ad tanácsokat, és meghatározza, hogy az EU közlekedési rendszere hogyan valósíthatja meg a zöld és digitális átalakulást.
Persze a pilóta nélküli repüléssel kapcsolatban ma is sok aggály merül fel. A drónos csomagszállítás széles körű kereskedelmi elterjedését eddig többek között a biztonsággal kapcsolatos aggodalmak akadályozták. A légtér hamarosan nagyon zsúfolt lehet, és a drónok mindenkori pozícióját az ütközések elkerülése érdekében, de jogi okokból is megfelelően nyomon kell követni.
Kikerülni a bűnözőket
Egy drónrepülőgép-rendszerekkel foglalkozó és a nagyon alacsony légtérben zajló pilóta nélküli repülés üzleti tevékenységekbe való integrálására specializálódott olasz mérnöki vállalat, a Top View vezeti azt az uniós támogatást kapott CERTIFLIGHT nevű nemzetközi kutatási projektet is, amely kifejlesztett egy, a drónok tartózkodási helyét műholdak segítségével biztonságosan nyomon követő eszközt. Ezt az információt a tervek szerint megosztják a közelben lévő repülőgépekkel, valamint a hatóságokkal és a drónüzemeltetők ügyfeleivel.
A jövőre záruló CERTIFLIGHT projekt, melyben rajtuk kívül különböző cégek és kutatási intézmények vesznek részt Belgiumból, Csehországból, Olaszországól, Hollandiából, Romániából és Spanyolországból, a repülésbiztonság mellett a biztonságos kézbesítés kialakításával is foglalkozik.
Ahhoz, hogy a drónos kézbesítés működjön, pontos helymeghatározásra van szükség, hogy hol szállt le a drón, ami bizonyítani tudja, hogy a rakományt a megfelelő helyre szállították. A bűnözők azonban képesek lehetnek hamis GPS jelek sugárzásával manipulálni a helymeghatározási adatokat, hogy a kiszállított árut az úgynevezett „spoofing” technikával ellopják.
A CERTIFLIGHT az EU Galileo nyílt szolgáltatású navigációs üzenet-hitelesítését (OSNMA) használja a hamisításból és zavarásból eredő kockázatok csökkentésére, valamint a hely és az időzítés hitelesítésére. A projekt kutatói az EU Közös Kutatóközpontjának olaszországi laboratóriumaiban dolgoztak, mert ott olyan berendezésekkel rendelkeznek, amelyek hamisítási mintákat generálnak. Az itteni együttműködés révén a CERTIFLIGHT szoftvere megtanulja felismerni, ha spoofing történik.
Ezt követően még idén a CERTIFLIGHT kiviszi technológiáját a laboratóriumból, októberre tervezik a repülési teszteket, ahol a drónok repülését fogják követni. Ha ezek sikeresek lesznek, a következő lépés, hogy a CERTIFLIGHT technológiát a gyártók vagy az üzemeltetők drónokra helyezik.
Addig is a Dronamics kereskedelmi tevékenységük beindítására készül. A tervek szerint Görögországban kezdenek, összekötve Athént az ország északi részén található távoli területekkel és néhány égei-tengeri szigettel. Eközben uniós támogatással a gyártás bővítésének tervein is dolgoznak olyan cégekkel, amelyek évente 300 ilyen drónrepülőt tudnának gyártani. A tervek szerint a tevékenységet először a Földközi-tenger térségére, majd fokozatosan egész Európára kiterjesztenék az e-kereskedelem, a csomagküldés és posta, a romlandó áruk, a gyógyszeripar és a pótalkatrészek ellátása területén.