Megkezdődött az INA horvát olajipari vállalat egyik adriai-tengeri gázplatformjának tartós szanálása – írta a Jutarnji List című horvát napilap kedden. Az Ivan D névre keresztelt fúrótorony még 2020-ban sérült meg egy viharban, a szerkezetét pedig napokkal később, negyven méter mélyen találták meg a tenger fenekén.
Az INA a munkálatok elvégzésére egy olasz céget, a mélytengeri merülésekre szakosodott CNS-t szerződtette, amelynek GSP Falcon nevű hajóval hétfőn már meg is érkezett a pulai kikötőbe.
A GSP Falcon egy norvég szabványú, többcélú hajó, amely
képes a nehéz terhek kiemelésére és a búvárok munkájának biztosítására.
A hajó a tervek szerint két hónapig lesz a horvát vizeken, ennek során
28 búvár telítettségi (szaturációs) merülést végez,
ami általában több napig tartó és nagy mélységben végzett tevékenységet jelent, jelen esetben
41 métert.
Nikola Misetic, az INA olaj- és gázkutatási, valamint kitermelési igazgatója elmondta: egy
speciális merülési módszerről van szó, amely szerint a búvárok még a fedélzeten nyomás alá kerülnek,
így kevesebb időt kell dekompressziós kamrában tölteniük, valamint hosszabb ideig maradhatnak a víz alatt.
Nem kell lemerülniük és feljönniük, hanem egy speciális búvárharanggal ereszkednek a mélybe – hangsúlyozta.
Hozzátette: a búvárok
cementtorlaszokkal véglegesen lezárják a gázfurat torkolatát,
valamint kiemelik a sérült szerkezet megmaradt részeit, és ezzel biztonságossá teszik helyszínt a környezet számára.
Az INA közleménye szerint a munkálatok a horvát törvényeknek és szabályoknak megfelelően zajlanak, a legjobb ipari gyakorlatnak megfelelően – írta a lap.