Elektromos motorral hozza a postás a csomagokat
2022-08-16
Áder János a tiszai műanyagszennyezés problémájáról beszélgetett új podcastjában
2022-08-16
Show all

A cigányság írástudói

Az első telepi iskola tanulói az ablakon kiabálták be feleleteiket – a Máltai Tanulmányok új számának írásai a romák társadalomban betöltött szerepéről

Az első írástudó cigány ember, akinek nevét a történetírás is megőrizte, Vaskohi Grausser Dávid volt, aki a Nagyenyedi Református Kollégiumban végezte tanulmányait. A diáknévsor tanúsága szerint 1687-ben iratkozott be az intézménybe, neve mellett pedig az alábbi megjegyzés utal származására: „natione ciganus”. A fiatalember a református egyházi íróként számontartott nemes, Belényesi Ferenc egyik cigány jobbágyának tanulni vágyó gyermeke volt, aki esélyt kapott a kitörésre. A kollégium elvégzése után Gausser Dávid Gyéresszentkirály községben lett iskolamester, valamint Ribicén, Brádon és Kristyoron szolgált református lelkészként. Pályafutása később rögösen alakult, alkoholizmusa miatt többször megintették, majd felmentették a szolgálat alól.

Gausser Dávid történetét Szabóné Kármán Judit romológus, a Magyar Tudományos Akadémia köztestületi tagja dolgozta fel a Máltai Tanulmányok című folyóirat idei második számában megjelent írásában. A magyarországi cigányság oktatásának történetét a 17. századtól a 19. század végéig feldolgozó tanulmányában a szerző a korszak kiemelkedő cigány tanítóinak személyes történeteiből is idéz. Megemlíti, hogy az 1770-es években egy iskolázott jómódú cigányasszony nyolcvan lányt oktatott saját iskolájában Hercegszántón, és kitér egy egyedülálló kezdeményezésre, mely szerint az 1850-es években a Pérónak nevezett érsekújvári cigánytelepen külön cigány iskolát nyitott Farkas Ferdinánd káplán és Mennyei (Bajnai) József pedagógus. A terembe harminc gyermek fért be, akik kívül maradtak, a nyitott ablak alatt hallgatták az órákat, és onnan kiabálták be a feleleteket. A korabeli tudósítások az iskolát nemcsak Magyarországon, de egész Európában egyedülállónak nevezték, 1856. szeptember 26-án, amikor I. Ferenc József különvonata megállt az érsekújvári vasútállomáson, az uralkodó is látta a cigány iskola diákjait, akik a helyi lakosok között köszöntötték őt.

Az útkereső kezdeményezések azonban nem hoztak áttörést, az 1893-as összeírásból az derült ki, hogy a történelmi Magyarország területén élő cigányság 94 százaléka nem tud írni-olvasni, ami az országos, 38 százalékos analfabetizmussal összevetve óriási lemaradást jelent. A cigány gyerekek 70 százaléka semmilyen oktatásban nem vett részt, bár a hat-tizenkét éves gyermekek kötelező iskoláztatását törvény írta elő. A tanulmány szerzője szerint a törvényt évtizedekkel a megjelenése után sem alkalmazták a cigányság esetében. A szerző megállapítása szerint az analfabetizmusnak két oka volt: a nemtörődömség a hatóságok oldaláról, illetve az ellenállás a cigányság részéről, ennek eredményeit pedig még a 21. században is érezzük.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat tudományos folyóiratának idei második lapszámában tizenegy publikáció tizenegy megközelítésből közöl fontos megállapításokat a cigányság magyar társadalomban betöltött szerepéről. Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke az egyház romák között végzett missziójáról ír a kötet nyitó tanulmányában. Binder Mátyás és Orsós Julianna történészek a magyarországi roma történelem főbb kérdéseit járták körbe, többek között az évszázadok során kialakult együttélési modelleket, és a különböző kormányzatok alatt felmerült „cigánykérdéseket” tárgyalták. Egyik kiemelt megállapításuk szerint a magyarországi cigány csoportokkal foglalkozó tudományos igényű érdeklődés korlátait jelzi, hogy a 19. század második feléig mások írtak a romákról, ők maguk nem formálták a róluk fennmaradt információkat, ily módon a cigányokról szóló történeti tudás nem feltétlenül egyenlő az ő történelmükkel.

A Máltai Tanulmányok a Magyar Máltai Szeretetszolgálat társadalomtudományokkal foglalkozó, szaklektorált folyóirata, mely többek között a pszichológia, a szociológia, a szociálpolitika, a társadalomföldrajz, a pedagógia, a teológia, a történettudomány, a nevelés és a nemzetközi segélyezés területéről közöl tanulmányokat. A folyóirat nyomtatott lapszámai a maltaitanulmanyok@maltai.hu címen igényelhetők, a legújabb lapszám írásai pedig online olvashatók a https://maltaitanulmanyok.hu oldalon.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.

Weboldalunk bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel gyűjt névtelen látogatottsági információkat. Az Elfogadom gombra kattintva a webhely használatával Ön elfogadja a weboldal sütikre vonatkozó aktuális adatévelmi irányelveinket. További információért kattintson ide.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close