Henri Nestlének sokat köszönhetnek az anyák, de a gyerekek és más édesszájúak is. A mára a világ legnagyobb élelmiszercégének számító, közel 100 milliárd dolláros értékesítéssel rendelkező svájci Nestlé alapítójához ugyanis nem kevésbé fontos termékek kidolgozása párosul, mint a csecsemőtápszer, vagy a tejcsokoládé. A másfél évszázados céges sikertörténet különös epizódjaként a cég nemrég bejelentette, hogy nagymértékben növeli az egészségesebb termékek értékesítési arányát. Viszont a részvényesek egy csoportja tiltakozni kezdett, szerintük nem elég a vállalás, a cég az egészségtelen termékekből adjon el kevesebbet!
Képmutatás, vagy dicséretes önkontroll? Van abban valami nagyon vicces, hogy bizonyos cégek, vagy iparágak a társadalmi nyomás miatt saját létük, ágazatuk ellen fordulnak. Amikor a legnagyobb cigarettacégek az ártalomcsökkentés, vagy a füstmentesség élharcosai lesznek, vagy a legnagyobb olajcégek sorra teszik közzé, hogy milyen befektetéseik vannak a megújuló energiában.
Bizonyára megéljük majd egyszer azt is, hogy a nagy fegyvergyártók békekonferenciákat szerveznek, a gumicukorgyárak pedig diabetes-programokat, vagy fogyókúraszalonokat finanszíroznak.
Mindez országok szintjén is jellemző, elég az, ha elmondjuk, hogy az ENSZ minden évben megrendezett nagy klímavédelmi konferenciájának, a COP-nak tavaly Dubai volt, idén Baku (Azerbajdzsán) lesz a házigazdája, vagyis két olyan állam, amely a költségvetésének a döntő hányadát a fosszilis energiahordozók értékesítéséből szerzi.
A Nestlé nagy terve
A világ legnagyobb élelmiszergyártó cége, a svájci Nestlé aligha keltett ekkora társadalmi felháborodást azzal, hogy finom (esetleg édes) reggeliket, csokikat, müzliket, kakaót, levesport gyárt, de a trend ezt a társaságot is elérte. Tavaly ugyanis a cég bejelentette, hogy átalakítja a termékportfólióját a sokkal egészségesebb termékek felülsúlyozásával.
A 2030-ra megfogalmazott tervben a cég azt határozta el, hogy jelentős beruházást tervez a meglévő termékeinek a megújítására. Konkrétan azt a célt is olvashattuk, hogy 50 százalékkal növeli a táplálóbb termékek értékesítését. Mindjárt bemutatjuk ezt a törekvést, illetve az erre adott részvényesi választ, de előbb ismerjük meg a céget, illetve az alapítóját!
2000 brand
A Nestlé mindenesetre hatalmas cég, a világ 190 országában aktív, és ahogy jelmondata (good food good life) is mondja ennyi helyre viszi el a jó ételt, illetve a jó életet.
Ismeri a Nestlé termékeit, márkáit? Párat biztosan, hiszen a Nescafé instant kávé, a Nespresso kapszulás, vagy a Nesquik kakaó a nevében is utal az átfogó brandre. De a világon összesen mintegy 2000 márka tartozik a cégcsoporthoz, a teljesség igénye nélkül sokunknak ismerős a Maggi levespor, a KitKat csoki, a Perrier ásványvíz, a Smarties csokis cukorka, vagy reggelire a Cini Minis, a Corn Flakes, esetleg a Purina állateledelek, de mi olyan „hungarikumokat” is felsorolhatunk, mint a Szentkirályi Ásványvíz, a Boci csoki, vagy a Balaton szelet.
Az alapító története nagyon érdekes. Heinrich Nestlé Frankfurtban született, német patikussegéd volt, úgy lett Henri, hogy később Svájc francia nyelvű részébe, Vevey-be költözött, ahol máig a Nestlé központja található.
A tehetséges patikus és csapata azzal dobott óriásit, hogy segítséget kínált a szoptatni képtelen édesanyáknak, tejport, cukrot, gabonaféléket úgy kotyvasztott össze, hogy az a lehető legjobban segítse a csecsemők fejlődését. Nagy előrelépés volt ez a kor csecsemőgondozási szintjén. Valójában az alapító a máig híres cégét is erre az ötletre alapozta, hivatalosan 1866 óta létezik a cég, amelynek emblematikus madárkás logója is a Nestlé (korábban Nestlin) család címerén alapul.
Ha egy embernek egy nagy, világméretű dobása van az életben, az is óriási dolog, de Nestlének legalábbis kettő volt, mert 1875-ben Henri Nestlé és Daniel Peter összeházasították a csokoládét a tejporral: megszületett a tejcsokoládé, addig a csokoládé ugyanis „étcsokoládé” formájában volt ismert. A tejcsokoládé – finom állagával, édes, krémes ízével – azonnali sikert aratott.
A mostani terv
Most mindenesetre a közel 100 milliárd dollár forgalmú és 275 ezer embert alkalmazó Nestlé elhatározta, hogy 2030-ig 21-27 milliárd dollárral szeretné növelni az egészségesebb termékek értékesítését, ami körülbelül 50 százalékos növekedést jelent a 2022-2023-as eladásokhoz képest ebben a termékkategóriában.
Na de mi számít egészségesnek? Az élelmiszereknek van egy ausztrál eredetű, de mára nemzetközileg elfogadott egészségügyi besorolása, a Health Star Rating (HSR) pontszám, amely persze olykor kritikákat is kap, néha civilek bemutatják, hogy milyen trükkökkel lehet feljavítani a pontszámot, mindenesetre mindenféle anyagtartalom és energiaszint alapján van egy ilyen rendszer. A Nestlé célja most az, hogy a legalább 3,5 HSR-csillagos termékek értékesítését növelje.
Igen ám, de erre jött az újabb svédcsavar, a Nestlét ezek után a saját részvényesei köréből azzal támadták, hogy nem elég bátor a vállalás, a cég tehetne többet is, például azzal, hogy nemcsak növeli az egészséges termékek eladását, de visszaszorítja a kevésbé egészségeseket.
Vita támadt belőle
Mint az a svájci sajtóban jól nyomon követhető, a Nestlé részvényeseinek egy csoportja (összesen 1,68 milliárd dolláros kezelt vagyonnal rendelkező intézményi befektetők) a cég április 18-i éves rendes közgyűlése előtt határozatot nyújtott be, amelyben követeli a Nestlé vezetésétől, hogy csökkentse az egészségtelen termékektől való függőségét, és azzal érvel, hogy az általa bevezetett egészségügyi cél nem elegendő.
A határozott kérés arról szól, hogy a cég állítson fel hitelesen auditált célszámokat az egészségtelen árukból származó eladások arányának csökkentésére – mondta Catherine Howarth, a kérést koordináló Share Action vezetője.
A Nestlé egyáltalán nem ért egyet a Share Action követeléseivel, szerinte a részvényesek „rossz céget céloztak meg”, a cég szerint ők az elsők között fedték fel teljes portfóliójuknak a tápértékét, és évtizedek óta dolgoznak az egészségesebbé tételen.
A Nestlé a 2023-as éves jelentésében valóban feltárta, hogy a nettó árbevétel 38 százaléka származik a HSR-rendszer szerint 3,5-nél magasabb minősítést kapott termékekből, ami a 2022-es 37 százalékhoz képest előrelépés, ha nem is nagy előrelépés.
Kritikák és védekezések
Egy ekkora cégnek szinte törvényszerűen rengeteg támadást is el kell viselnie. A kritikusok támadták azzal a Nestlét, hogy elriasztja az anyákat a szoptatástól a tápszerei reklámozásával, volt olyan vád, hogy a kakaóforgalmazás elején az ellátási láncban gyermekmunka is hasznosul, de kapott a társaság azért is kritikát, mert a második világháború alatt zsidók kényszermunkája is a cég javára vált. Ebben a régi történetben a Nestlé végül 14,6 millió dollárt fizetett is zsidó szervezeteknek és a holokauszt túlélőinek.
Ugyanakkor abban is van igazság, hogy a Nestlé nagyon elkötelezett a fenntarthatóság mellett, már ő is bejelentette 2050-re a nettó zéró kibocsátást az üvegházhatású gázok terén, rendre megújuló energiaforrásokba, például szél-, nap- és vízenergiába fektet , hogy csökkentse szénlábnyomát, vannak kezdeményezései a fenntartható mezőgazdaság támogatása és az erdőirtás csökkentése mellett.
De az egészséges termékek melletti elkötelezettségét még mindenféle növényi alapú vegán tonhal s kolbásztermékek kidolgozásával is bizonyította. A vita mindenesetre a közgyűlésen folytatódhat, ahol biztosan kiderül, hogy a részvényesek mit gondolnak a jövőről. Ez már csak azért is izgalmas lesz, mert a mostanában 100-105 dollár körül forgó papírok összességében nem emelkedtek az elmúlt öt évben, sőt a 140 dolláros csúcsról eléggé vissza is estek. A kérdés már csak az, hogy melyik típusú részvényesből lesz több? Azokból, akik azt gondolják, hogy ilyen körülmények mellett nem szabad feladni semmit az eladási lehetőségekből? Vagy azokból, akik szerint nem annyira trendi, nem annyira egészséges az a termékportfólió, amivel a hatalmas cégcsoport a piacon van, vagyis részvényesi érdek is a gyorsított reform?