Az Apple Inc nemcsak a világ legértékesebb tőzsdei cége, de még robusztus mérete ellenére is hatalmasat tudott ugrani az elmúlt egy évben. Tavaly ugyanis a korábbi 160-170 dolláros árszintről felszaladt 230-240 dollárra. A nagy kérdés, hogy van-e még spiritusz a cégben, ha már nemcsak Kínában csökken a forgalom, de a vezértermék, vagyis az iPhone értékesítése is apad.
Február elején a világ legértékesebb cégeinek a sorrendje a következőképpen alakult.
Első volt toronymagasan az Apple, 3549 milliárd dolláros tőkeértékkel.
A második a Microsoft lett, 3086 milliárd dolláros kapitalizációval. A harmadik pedig az Nvidia félvezetőgyár 2940 milliárddal.
Majd jött az Alphabet (Google) 2506 milliárd dollárral, az Amazon 2499 milliárd dollárral, a Meta 1739 milliárd dollárral, a Tesla 1301 milliárddal. Ők voltak a híres „varázslatos hetes”, de azért, hogy ne csak amerikai cégeket mutassuk be, utánuk már nyolcadiknak a tajvani Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) következett 1086 milliárddal. A cégek tavaly is jól teljesítettek, elég magas 25-40-es P/E-vel forognak, nem olcsóak.
Ugyanakkor, egy nem túl tudományos megállapítás szerint az Nvidia, a Tesla, a Meta bőven többet szerepel a hírekben, mint a kicsit már kevésbé szexi, kevésbé forradalmi Apple, vagy Microsoft.
Ezeknek talán már megvoltak a nagy momentumai, de valójában még, mint azt a tőzsdei grafikonjaik is mutatják, egyáltalán nincsenek ők sem lecsengőben.
Válaszúton
Az Apple aztán január végén publikálta az idei első gyorsjelentését (valójában az még 2024 végéről szólt) és a hatalmas tavalyi rallye után mind a tőzsde, mind az elemzők mintha kicsit elbizonytalanodtak volna.
Az árfolyam az ismét szépen növekvő számok láttán előbb hurráoptimistán kilőtt, de a riport közzététele előtt és után is volt azért elbizonytalanodás és áresés is.
Mint a Fool.com elemzése mutatja, valóban vannak pozitív és negatív jelek is, amelyek megértéséhez érdemes egy kicsit megismerni a mai Apple üzleti modelljét. Az elemzés lényege a jelen és a jövő, vagyis a híres fejőstehén-effektus. Aki tehenet tart, teheti ezt a tejért, teheti ezt a húsért (most abba ne menjünk bele, hogy ez persze általában nem ugyanaz az állattípus). Mindenesetre valójában mindig felmerülhetne egy elméleti modellben a kérdés, mivel jön ki jobban a gazdának a matek, ha rendszeres jövedelme lesz a szarvasmarhából, mert az napi 35 liter finom tejet ad (de akkor persze költség is lesz vele, táplálni kell, gondozni kell), vagy ha levágja a tehenet, mert éppen olyan magas a marhahús ára.
Szolgáltatás vagy hardver
Az Apple esetében az elemzők inkább azt szokták nézni, hogy az Apple forgalma mivel bővül, a hardverek (telefonok, tabletek, számítógépek) eladásával vagy a szolgáltatások (felhő, zene, videó, streaming) értékesítésével.
A legjobb persze nyilván az, ha minden nő, de az átváltás ott van, hogy a ma eladott hardver a kapu a jövő szolgáltatás-értékesítéseihez, minél több embernek vannak Apple-eszközei, annál több értéknövelt szolgáltatást lehet nekik értékesíteni.
Viszont a szolgáltatások nyereségtartalma nagyobb, vagyis az is öröm, ha ezek aránya nő a forgalomban.
Nézzük így is a gyorsjelentést! Szóval, a befektetőknek első ránézésre tetszett az, amit az Apple publikált, az árfolyam 8 dollárral megugrott.
A teljes negyedéves nettó árbevétel nagyjából 4,8 milliárd dollárral, 124,3 milliárd dollárra nőtt a 2024. december 28-án végződő negyedévben.
Kis kitérővel, az Apple méreteire jellemző, hogy ez az egy cég bőven nagyobb GDP-t termel, mint Magyarország,
az pedig egészen extrém, hogy amikor az Apple vagy az Nvidia árfolyama változik, akkor annyi vagyon keletkezik vagy tűnik el, mint az olasz tőzsde teljes értéke.
Az Apple egymagában többet ér, mint a viszonylag nagy tőzsdék közül a dél-afrikai, az ausztrál, a német, vagy a dél-koreai összes részvénye.
A mostani növekedés legnagyobb részét mindenesetre az Apple szolgáltatási szegmense hozta, említettük, hogy az Apple részvénybefektetői ennek azért örülhetnek, mert itt nagyobb a nyereségkulcs (közel kétszeres a hardverekhez képest). Csak ugye, a termékeladásokat pedig azért szeretik az elemzők, mert az az alapfeltétel, a belépő az Apple univerzumba
Mint a kávégép
Az Apple amúgy az ismert modell (add el veszteséggel a kávégépet, csak tőled vegyen a fogyasztó utána kapszulát) helyett a termékeket is határozottan nyereségesen tudja eladni.
Külön pozitívum volt, hogy az Apple marginja arányaiban jobban is nőtt, mint a forgalma, a bruttó nyeresége mintegy 4 milliárd dollárral, 58,3 milliárdra ugrott. Vagyis ez olyan, mintha „költségmentesen” lehetett volna növelni a forgalmat, ami persze így nem igaz, de nem szálltak el a költségek az biztos.
Az egy részvényre jutó nyereség 2,18 dollárról 2,40 dollárra nőtt. Már látjuk is, hogy miért drághulhatott a részvény is olyan intenzíven.
De azért a riport elgondolkodtató információkat is tartalmazott.
Az Apple kínai forgalma több mint 2,3 milliárd dollárral csökkent, 20,8 milliárdról, 18,5 milliárdra.
Ezt azért nehéz pozitívan értékelni, bár azzal meg lehet próbálkozni, hogy akkor az esetleges Donald Trump féle büntetővámok kisebb potenciális visszaeséssel járnak majd.
De a legrosszabb hír az, hogy a vezértermék, vagyis az iPhone eladásai is apadtak, na, nem sokat, 69,1 milliárd dollárra, a 69,7 milliárd dollárhoz képest, viszont az előrejelzések még növekedést prognosztizáltak.
Amikor az iPhone-eladások nehézségekkel küzdenek, ez rossz jel, mert azt sejteti, hogy amennyiben nem sikerül növelni a közösséget, akkor kevesebben vesznek majd mindenféle ráépülő szolgáltatást.
Hozzá kell tenni gyorsan, hogy amennyiben az összesített forgalom nőtt, de az iPhone-eladások visszaestek, akkor más szegmensekben, így a Mac- és iPad-eladásokban, az Apple TV+, iCloud és az App Store-ban szép növekedésnek kellett bekövetkeznie.
Az Apple 37 körüli PE-mutatója nagyon magas, mondhatjuk, hogy ekkora P/E mutatóhoz nagyobb növekedés dukál. Igaz, a varázslatos hetes ellen érvelni már nem nagyon mer senki, mert aztán mindig rácáfoltak a kétkedőkre.
Most is lehet abban bízni, hogy majd fellendíti az iPhone-ok eladásait a mindenféle szuper AI-fejleszté, vagyis még mindig az elemzők zöme „bux”-ra, azaz vételre ajánlja a papírt, de annyit azért óvatosan megfogalmazhatunk, hogy vélhetően most vannak jobb növekedési történetek is, aki az Apple-ben töretlenül hisz, leginkább azért teheti ezt meg, mert a cég már annyiszor bizonyított.