Ha az európai vásárlók elbizonytalanodnak, ha kifutnak a támogatási programok, ha a kínai gyártók büntetővámokat kapnak, az nekünk, vagyis a magyar iparnak is elég ijesztő. Csak abban bízhatunk, hogy az európai ipar és a környezetvédők is felemelhetik a hangjukat: ha ilyen gyatra marad az elektromos autó piac, az már a nettó zéró célt veszélyezteti.
Az európai, de a kínai autópiac is sokféle gonddal küzd.
A fogyasztók például nem vásárolnak, alig vagyunk a koronavírus előtti piac háromnegyedénél.
Az EU-ban nagyjából havi egymillió autó kel el, a számok nemcsak a Covid előtti szinthez, de a bázishoz képest is rendre alacsonyabbak. Sok európai autógyár nem is működik teljes kapacitáson, amit a kínai gyártók próbálnak meg kihasználni, de ők meg rendre erős büntetővámokat kapnak.
A probléma
Mint a Euronews cikke is elemzi a helyzet rémes,
az európai autógyártók és a civilek nagyon aggódnak amiatt, hogy az elektromos járművek értékesítése lefagyott, a klímacélok közelednek, ezek elérése belső égésű motorokkal nincs sok esély. Az iparág sürgős intézkedésre szólítja fel a döntéshozókat, mondván, hogy amennyiben nem történik valami, az nemcsak az autógyártók, de a gazdaság számára is költséges lesz.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) szerint az iparág nem engedheti meg magának, hogy csak várjon.
Augusztusban az új autók regisztrációja jelentősen, 18,3 százalékkal esett vissza, a négy legnagyobb piac (német, francia, olasz és spanyol) mindegyike zuhanó eladásokat mutatott,
az elektromos járművek eladása még drasztikusabban, 43,9 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.
Piaci részesedésük már csak 14,4 százalék volt az EU-ban, szemben az egy évvel ezelőtti 21százalékkal.
Most is várunk rossz hírekre
Elvileg mondhatnánk azt, hogy amennyiben az európaiak nem európai, hanem kínai elektromos autót vesznek, akkor az egyszeri szállítási költséget és környezetterhelést leszámítva, rendben is vagyunk, de ez nem igaz.
Sőt, az Európai Bizottság – egyelőre csak ideiglenesen -, de kiegyenlítő vámokat vezetett be a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára, és a terv az, hogy ezek állandósulnak.
A kérdés egy izgalmas paradoxon, mi a fontosabb, az európai ipar védelme, vagy a bolygó zöldülése? Az EU egyfelől mindkettőben nagyon elkötelezett, de érezhetően megunta, hogy az elektromos autók csak kettős segítséggel versenyképesek.
Arról van szó, hogy a kínai elektromos autókat gyártói oldalon megtámogatja a kínai állam, amely segíti az egész értékláncot, fogyasztói oldalon pedig megtámogatja az unió, támogatásokkal, ingyenes parkolással, olcsó töltéssel, vagyis a végső cél jó, ne terheljük a bolygót, de ehhez annyi támogatás kell, hogy igazából piaci alapon nem sokan vennének elektromos autót. Igaz, mint láttuk, valójában így sem. Az eladási adatok azt mutatják, hogy a pionírok már megvették a tisztán elektromos autókat, igaz, sokszor csak városi használatra, második autóként, de a környezettudatos új vevők már inkább hibridet vesznek.
Vizsgálat és döntés
Az Európai Bizottság mindenesetre ezt megelégelte, vizsgálatot indított a kínai állami támogatások miatt, majd meg is állapította, hogy a kínai rendszer kárt okoz az uniós gyártóknak. Magyarország nem ül túl jól a lovon,természetesen tiltakozott is a büntetővámok kivetése ellen, mert a hagyományosan erős autóipari szerepünket mi úgy szerettük volna átmenteni a belsőégésű motorok világából az elektromos autók világába, hogy az autógyáraink mellett akkumulátoripart is fejlesztettünk.
Végül az EU – egyelőre csak ideiglenesen – magas kiegyenlítő vámokat vezetett be a meglévő, 10 százalékos vámokra a kínai gyártók esetében differenciált szabályokkal a következő hozzáadott vámot szabott ki:
BYD: 17,4 százalék vám,
Geely: 19,9 százalék vám,
SAIC: 37,6 százalék vám.
A többiekre átlagosan 20,8 százalékot, ha együttműködnek az uniós vizsgálattal, ha nem, akkor 37,6 százalékot.
Kína pedig eközben maga is kettős játékot játszik, szeretné meghódítani a világpiacot, ugyanúgy, mint napelemben, szélturbinában, okostelefonban, de itt keményebb falakba ütközik.
Hogyan tovább?
A fosszilis üzemanyagok leváltása természetesen biztosan napirenden marad az unióban, de azért az egész világon is.
Az elektromos autóknak azonban tényleg sokan hadat üzentek. Greenwashingnak, vagyis zöld szempontokat hangsúlyozó visszaélésnek ítélte meg Magyarország is, hogy a valójában összességében nem környezetbarátabb hibrid autók is jelentős kedvezményeket kaptak adóból, parkolási díjakból és most ezeket fokozatosan eltörlik..
Vagyis bár azt mindenki továbbra is szorgalmazza, hogy a közlekedés legyen egyre tisztább, a vita inkább abban van, hogy az elektromos autó-e a megfelelő eszköz. A használat a tisztán elektromos autóknál ráadásul még mindig sok bosszúsággal jár, lassú töltéssel, rövid hatótávolsággal, Aztán felmerülnek azok a kérdések, hogy melyik a gazdaságosabb, például céges autóknál az is, hogy melyik a könnyebben könyvelhető, benzinszámlákkal bajlódjon a cég, vagy biztosítson ingyentöltést a parkolóban?
Az autógyárak által megadott egyes paraméterekről pedig kiderült, hogy azok nem valósak, csakúgy, mint a belsőégésű motoroknál megadott fogyasztási adatok. Összességében nem is kérdés, hogy megtört a nagy kezdeti lendület.
Magyarország
Évente azért így is majdnem 20 millió új elektromos autót adnak el, ez egy érdem piac maradt. Az Európai Autógyártók Szövetségének adataiból azonban az látszik, hogy
az új eladásoknál a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók népszerűsége visszaesik a hibrid-elektromos autóké viszont nő.
Magyarország egyszerre szeretne is hinni az iparágban, de egyszerre maga is rontja itthon a használat feltételeit. Például azzal, hogy változtak a parkolási lehetőségek.
A magyar kormány is úgy ítélte meg, hogy a hibrid működtetés olykor szennyezőbb, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járműveké, és szeptember elsejétől zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak. Nekünk mindez nagyon speciális helyzet. Hiszen nem tudjuk, hogy most jó lóra tettünk az iparunkban, csak csúsznak az akkumulátorgyárak felfutásai, vagy félrement az egész. Ezt a hitvitát nem is könnyű egyhamar eldönteni, de, hogy van tétje az biztos.