Élesben tesztelik a Lynx harci járműveket, ez megkönnyíti az értékesítést

Megérkezett Ukrajnába  az első KF41 Lynx gyalogsági harcjármű, jelenleg a tesztelése zajlik, majd jöhet a tűzkeresztség. Ez nyilvánvalóan a Rheinmetall-nak fontos, hiszen sem egy, sem tíz Hiúz nem fog érdemi változást hozni a háború menetébe, ehhez legalább háromezer darabra lenne szükség. Ám ha jól szerepelnek a fronton, az nagyban megkönnyíti az értékesítésüket, ami a zalaegerszegi gyártást is megpörgetheti.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter (j) egy Lynx páncélozott gyalogsági harcjármûben a NATO-erõk részvételével megrendezett Adaptive Hussars 23 többnemzeti országos gyakorlat megnyitóján a hódmezõvásárhelyi Zrínyi Miklós Laktanyában 2023. november 7-én.
MTI/Koszticsák Szilárd

A német Rheinmetall hadiipari óriásvállalat már leszállította az első KF41 Lynx gyalogsági harcjárművet Ukrajnának – írja a Militarnyi ukrán katonai potál. Egyes sajtóhírek szerint az első körben tervezett tíz darab harcjármű teljes létszámban megérkezett a háború sujtotta országba, sőt olyan tudósításokkal is találkozhatunk, amelyek szerint ezeket részben már Ukrajnában szerelték össze, a mértékadó tudósítások szerint azonban mindössze egyetlen, Németországban összerakott példány érkezett meg rendeltetési helyére.

Tavaly derült ki, hogy Lynx gyalogsági harcjárműveket kap az ukrán hadsereg

a hírt maga Armin Papperger, a Rheinmetall vezérigazgatója is megerősítette egy, a Welt am Sonntagnak adott interjújában. Ekkor csakugyan elhangzott, hogy a Rheinmetall gyártóüzemeket épít Ukrajnában, illetve az ukrán fegyveres erők számára Marder gyalogsági harcjárműveket és a Lynx új modelljét is szállítják.

Papperger akkor arról beszélt, hogy az első Lynx-szállítmány közel tíz darabból áll majd, amelyek várhatóan 2025-ben rendszerbe állhatnak, és sor kerülhet az első éles bevetésükre.

Az ukrán hadsereg gépesített erői súlyos veszteségeket szenvedtek el, a veszteséglistán amerikai gyártmányú Bradley-k és elavult szovjet járművek egyaránt megtalálhatók, így érthetően megnőtt a Lynxhez hasonló harcjárművek iránti igény.

Jó kérdés ugyanakkor, hogy mit változtathat a jelenlegi hadi helyzeten a beígért tíz darab harcjármű? Lényegében semmit, amit maga Armin Papperger is elismert a már idézett interjúban, amelyben arról beszélt, hogy

Ukrajnának 3000 Lynx gyalogsági harcjárműre lenne szüksége, de erre nincs meg a pénzügyi keret,

ezen pedig az sem tud érdemében változtatni, hogy ez ma az egyik legmodernebb gyalogsági harcjármű platform. Mégis mi értelme volt akkor Hiúzokat küldeni keleti szomszédunknak? Meglepően őszintén beszélt erről Olekszandr Mikolajovics Kamisin, Ukrajna stratégiai iparágakért felelős minisztere, aki azt mondta,

Európai partnereink számára ez egy jó lehetőség arra, hogy harcban teszteljük és jobbá tegyük. Katonáink számára pedig ma minden olyan további járműre szükség van, amely segít nekik a fronton helytállni.

Azaz cseppet sem burkoltan utalt rá, hogy jöhet hozzájuk “éleslövészetre” a harci tapasztalatokkal még nem rendelkező páncélos, amely annyira új harceszköz, hogy még semmilyen gyakorlati tapasztalat nem áll rendelkezésre róla.

Mi történik most az egy szem Lynx-el Ukrajnában?

A világ egyik legfejlettebb IFV-jének tartott Lynx a skálázható védelméről, tűzerőjéről és nagyfokú mobilitásáról ismert, miközben a modern hadviseléshez való alkalmazkodás érdekében a lehető legnagyobb kompatibilitást helyezi előtérbe.

Az Ukrajnának leszállított első Lynx jármű segítségével most  meghatározzák, hogy milyen modulokra lehet szükség – ezek hordozhatnak drónokat, elektronikai harcászati rendszereket vagy páncéltörő rakétákat.

A Lynx gyalogsági harcjármű ugyanis moduláris felépítésű, amely lehetővé teszi, hogy számos harctéri feladatra felkészítsék, beleértve a parancsnokságot és irányítást, a felderítést és a sebesültek evakuálását. És természetesen az sem mindegy, hogy a harcjármű 35 mm-es automata ágyúval, 7,62 mm-es géppuskával vagy éppen Spike páncéltörő rakétákkal van felszerelve. – írja a Business Insider.

Vélhetően amint sikerül a legjobbnak tartott konfigurációt összerakni, megtörténik az első harctéri próba is.

Pont erre van szükség az értékesítéshez

A Lynx egy kiválóan összerakott konstrukció, egyetlen hátránya az, amire már utaltunk is, hogy annyira friss, hogy még semmilyen gyakorlati tapasztalatot nem tud felmutatni. Ez pedig egy ilyen drága és bonyolult harceszköz esetében igen komoly hátrány. Mert hiába a világ egyik legmodernebb lövészpáncélosa, egyelőre csak a Magyar Honvédség rendszeresítette, éles bevetésen, háborús körülmények között még nem mutatta meg, mit tud. Pedig lehetőség bőven akadna az értékesítésre, akár kiemelten nagy tételben is. A Lynx-szel a Rheinmetall az Egyesült Államokban részt venne egy közbeszerzésen.

Az amerikai hadsereg ugyanis keresi a Bradley harcjárművek utódját, a leendő szerződés értékét körülbelül 45 milliárd euróra becsülik.

A Rheinmetall amerikai cégekkel összefogva pályázik a Bradley harcjárművek leváltását célzó XM30 OMFV programra. A Lynx döntőbe jutott a Griffin III harcjárművel együtt, ahol két típus 11-11 példányát vetik alá próbának, ezután választják majd ki a Bradley utódját valamikor 2025–2027 között.

Ezen nagyot tudna lendíteni, ha akár csak egyetlen Lynx is nagyott villanna az ukrán harcmezőn.

Emellett Olaszország is a KF41 Lynx páncélozott személyszállító jármű újabb megrendelője és üzemeltetője lehet, mivel a hadsereg páncélozott járműparkjának korszerűsítését tervezi. 2024 december végén a Rheinmetall egy ilyen járművet adott át Olaszországnak tesztelésre. A tesztek azt hivatottak igazolni, hogy a harcjármű megfelel az olasz hadsereg által támasztott követelményeknek, amely mintegy 1000 darabot tervez megrendelni különböző változatokban. Jegyezzük meg,

Magyarország számára sem mindegy, hogy miként hódítanak majd a Hiúzok az exportpiacon.

A Lynx harcjárművek immár folyamatosan gördülnek le a zalaegerszegi gyártósorról, ezért rendkívül fontos, hogy ezek a gyártóegységek a Magyar Honvédség igényein túl később nemzetközi exportpiacokra is be tudjanak törni.

További hírek