Két hét alatt komplett fogsor, digitális mosolytervezés, fájdalommentes kezelések. Mindez néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna a fogászati ellátásokban. dr. Mezey Márkot, az OralStudio Fogászati-és Szájsebészeti Szakorvosi Ambulancia orvos-igazgatóját kérdezte a tudás.hu arról, hogy az elmúlt években milyen technológiai és szemléletbeli változás történt a rendelőkben.
A legtöbb ember szorongást érez, amikor fogorvoshoz megy, fogászati kezelés előtt áll. Ennek így kell lennie, vagy tapasztalható-e valamilyen változás?
Fogorvoshoz menni mindenki utál, mindenki fél a kezelésektől.
Ha évekkel ezelőtt bement valaki egy fogászati rendelőbe, akkor ott nem nagyon foglalkoztak a páciensnek ezzel az érzéseivel, csak a problémájára fókuszáltak.
Ez megváltozott, legalábbis azokban a rendelőkben mindenképpen, ahol felismerték, megértették, hogy egy orvos-beteg találkozás jóval több mint diagnózis és az utána lévő kezelés.
Ma már bizonyított tény ugyanis, hogy a betegségek megelőzésében és a gyógyulásban fontos szerepe van ezen két szereplő egymás közötti kapcsolatának, kommunikációjának. Önmagában már nem elég, ha az orvos szakmailag felkészült, ez szükséges, de már nem elégséges feltétel.
Ez nekem, mint orvosnak, azt kell, hogy jelentse, hogy egy páciens számomra nem csak egy szakmai eset, hanem valós kapcsolatra kell törekednem vele.
Mitől érzi azt egy beteg, hogy vele törődnek?
Attól, hogy egy pillanatig sem érzi azt, hogy az orvos unja, amit csinál és hogy rá nem egyenrangú partnerként tekint.
Ez elsősorban kommunikációt és türelmet jelent.
A legkisebb beavatkozást is el lehet úgy végezni, hogy a beteg bizalma kiépüljön és azt érezze, hogy valóban törődnek vele.
Sok, főleg a nagyobb rendelőkben a kapcsolatteremtés kimerül abban, hogy a betegnek alá kell írnia egy — legtöbbször a szolgáltatót védő — jogi nyilatkozatot, ami, lássuk be, nem sok teret ad a személyességnek. Persze, minél nagyobb egy rendelő, annál kevéssé kontrollálhatóak a folyamatok, ezért annál több szabály kell, de ez sok esetben személytelenné is teszi a kezeléseket. Egy magántulajdonú rendelő tulajdonosai, vezetői számára kihívás annak a működésnek a kialakítása, hogy — bár ez egy üzleti tevékenység — ne érződjön a páciens számára.
Sőt, az a tapasztalatom, hogy éppen az a paradoxon, hogy egy fogászati vállalkozás pont akkor lesz üzletileg gyümölcsöző, ha nem csak az üzleti szempontokat nézik.
Mi egy közepes nagyságú rendelő vagyunk, amit úgy alakítottunk ki, hogy minden kezelőhelyiség, bár egy intim tér, az ajtaja nyitva van a beavatkozások ideje alatt is, szól a zene. Mindezzel a nyitottságunkat, közvetlenségünket szimbolizáljuk, de ez a kialakítás azt is lehetővé teszi, hogy ha bármely kollégánknak szakmai kérdése merülne fel egy éppen megoldandó problémával kapcsolatban, akkor azonnal át tud hívni egy másik kollégát konzultálni.
Ez így olyan, mint egy műhely, ahol mindenki saját maga alkot, de egy közösség vagyunk, ahol számíthatunk egymásra. A közösségi élmény, a betegekkel való közvetlenség visszahat a mi motivációnkra is, és az orvosokra amúgy is gyakorta jellemző kiégést esélyét is csökkenti.
Lehet, hogy ez első tapasztalásra furcsa, vagy zavaró a betegek számára, de aztán megszokják, és ha valaki ragaszkodik a saját zárt térhez, akkor behúzzuk tolóajtót.
Persze nem minden orvosnak olyan a személyisége, hogy azonnal közvetlen tudjon lenni a betegekkel, de az a tapasztalatom, hogy ha egy rendelőben a vezetők megteremtik ezt a hangulatot, akkor ezt a többi kolléga is átveszi.
A betegközpontúság mellett a technológia robbanásszerű fejlődése is kényelmesebbé tette a fogászati beavatkozásokat. Mi az, ami már teljesen másképpen zajlik, mint például 10 éve?
Gyakorlatilag minden.
Mondok egy szemléletes példát, ami leírja az elmúlt évek fejlődését.
Egy éve a páciensünk volt egy előadó művész, akinek egy fogágy problémája miatt az összes fogát ki kellett húzni, viszont két hétre rá a munkája miatt a teljes fogsorának funkcionálisan és esztétikailag is kifogásolhatatlan állapotban kellett lennie. Megcsináltuk. Ez a feladat akár még öt évvel ezelőtt is elképzelhetetlen lett volna és több hónapig tartott volna a procedúra.
Ahhoz, hogy ennek a komplex beavatkozásnak az ideje így lerövidülhessen, elengedhetetlen volt a digitalizáció térhódítása a fogászati ellátások területén.
Ma már egy műtétet előre meg lehet tervezni digitálisan és egyre több rendelőben van CT, ezáltal a diagnózis és a beavatkozás is sokkal pontosabb tud lenni.
Továbbmenve az említett példán, beszkenneltük az eredeti állapotot, a CT-t, ezt elküldtük egy olyan centrumba, ahol műtéti sablonokat készítenek. Megterveztük velük együtt a műtétet, azaz, hogy hova tegyük az implantátumot, ez alapján készült egy átlátszó fogszabályzóhoz hasonló forma, amelyen a lyukak kijelölik az új fog, ezáltal a fúrás helyét az orvos számára. Így tökéletesen pontosan illeszkedő új fogsora lett a betegnek.
De olyan is van, hogy nincs szükség erre a sablonra, hanem egy háromdimenziós kamera figyeli, hogy az orvos hova fúrjon, ilyenkor már nem is a beteg száját kell figyelni, hanem a képernyőt.
A páciensek kényelmét, szorongását nagyban csökkenti, hogy
ma már a nagyobb beavatkozásokat altatásban is el tudjuk végezni.
Egy rövid idő alatt elvégzett komplett helyreállító beavatkozás többórás ideje alatt a beteg nem tud tátott szájjal ülni. Ez fizikailag és mentálisan is megterhelő.
Nem beszélve arról, hogy éber állapotban az orvosnak folyamatosan figyelnie kellene nemcsak a beavatkozásra, hanem hogy a beteg mennyire bírja, ami legalább akkora energia az orvos számára, mint maga a beavatkozás.
Altatás alatt jobban is lehet haladni, nem kell megszakítani a kezelést a pihenés, az ismételt fájdalomcsillapítás miatt.
Az esztétika célú beavatkozásoknál szintén a digitalizáció segítségével lehet megtervezni, hogy milyen mosolyt szeretne a páciens, ez alapján készül a kezelési terv.
Beszkenneljük a jelenlegi helyzetet, készül egy háromdimenziós kép erről, ezt követően a fogtechnikus megtervezi a vágyott állapotot a színekkel együtt.
Ezt követően az orvos lecsiszolja a fogat, beszkenneli újra és akkor erre a tervet rá lehet vetíteni és készül egy számítógép által kifaragott ideiglenes műanyag koronasor.
Ezt a várható eredményt meg tudom mutatni a betegnek, és ha szükséges, még tudunk rajta változtatni is. Ma szemre, érzésre szinte már semmit nem csinálunk.