A metró éjszakai üzemét az utasigényeknek megfelelően évek óta folyamatosan bővíti a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az üzemidő további növelését két órával a szervezet már 2023-ban javasolta, de az ehhez szükséges feltételek, leginkább a több mint 100 millió forintnyi többletköltség nem állt rendelkezésre – közölte a BKK az MTI-vel.
Azt írták: a budapesti metrók jelenleg jellemzően éjfélig közlekednek, a végállomásokról 23:30 körül indulnak az utolsó szerelvények, amelyek a Deák Ferenc téren bevárják egymást.
Hozzátették: az elmúlt években többször, több szempont mentén – például a növekvő éjszakai igények, a pandémia előtti próbaüzem tapasztalatai és a metróhálózat szerepének újragondolása – újra és újra felmerült a metrók hétvégi üzemidejének meghosszabbítása.
Mint írták, a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy péntek-szombat esténként, illetve ünnepnapok előestéjén éjfél után is járjanak a metrók.
Emlékeztettek rá: a BKK korábban is nyitott volt az igényalapú szolgáltatásbővítésre, 2017-ben pénteken és szombaton hajnali fél egyig bővítette az M2-es és M4-es metrók esti üzemidejét. Ekkor 10 percenként jártak a vonatok, ehhez csatlakoztak a városon belül is fontos szerepet ellátó HÉV-szerelvények is a késői indulásokkal. Az intézkedések azért nem érintették a legforgalmasabb 3-as metrót, mert éppen akkor zajlott a vonal felújítása.
A pandémia kezdete előtt, 2020 márciusában a BKK még egy órával tovább, hajnali fél kettőig bővítette a metrók közlekedését, ekkor már éjféltől tízpercenként, majd 1 óra után negyedóránként jártak a szerelvények.
Hozzátették: a koronavírus-világjárvány idején Budapesten is visszaesett a forgalom, ami az éjszakai járatokat is érintette, kihasználatlanság miatt visszaállt a metrók üzemideje. Bár az elmúlt években az utasforgalom fokozatosan növekszik, de a korábbi szintet továbbra sem érte el – jegyezték meg.
Mint írták, az üzemidő további két órával történő bővítésére a BKK már 2023-ban javaslatot tett 2024-es tervezett bevezetéssel, a felszíni hálózat egyidejű optimalizációjával, de az ehhez szükséges feltételek, leginkább a több mint 100 millió forint többletköltség nem állt rendelkezésre.
Kiemelték: felelős gazdálkodóként minden esetben alapos elemzésekre és pontos utasforgalmi adatokra támaszkodnak, mielőtt döntést hoznak ilyen léptékű változtatásokról.
A társaság munkatársai folyamatosan monitorozzák az éjszakai járatok utasforgalmát, illetve modellezik, hogy a főképp belvárosi területet érintő fejlesztés milyen hatással lehet a külsőbb, metrókon túli területek közlekedésére.
Az éjszaka is közlekedő metrók esetében vizsgálni kell a metróközlekedésben dolgozók munkaidejét, az állomások takarításának és az infrastruktúra karbantartásának kérdését is. Mindezekből kitűnik, hogy a metrók éjszakai közlekedése komoly technikai, anyagi és humánerőforrás feltételeket követel meg – írták.
Hozzátették:
amikor a rendkívül nagy utasforgalom indokolja – például szilveszter éjjel -, már most is egész éjszaka járnak a metrók Budapesten. Idén először december 24-én este is meghosszabbított üzemidőben, egészen 18 óráig közlekednek majd a metrók, mert az elmúlt években a belvárosban nagy utasforgalmat regisztráltak a szakemberek.
A BKK felhívta a figyelmet arra is, hogy a metrók éjszakai közlekedtetése leginkább a belvárosi közlekedés igényeket szolgálná, mivel a metrók nem érik el a külsőbb városrészeket, ahol jelenleg átszállásmentesen vagy biztosított csatlakozással működő, sűrűn közlekedő autóbuszokkal biztosított a közlekedés, miközben a BKK egyik fő célja továbbra is a külső kerületekben élők közlekedési lehetőségeinek fejlesztése.
Budapest kiterjedt és jól működő éjszakai buszhálózattal rendelkezik, amely lefedi a város minden részét, péntek-szombat este a főbb tengelyeken 4-8 percenként közlekednek éjszakai buszjáratok, amelyek a belvárost összekötik a külső területekkel. A belsőbb területek metróval történő éjszakai kiszolgálása csak a külsőbb kerületek kiszolgálási színvonalának megőrzésével egyidejűleg történhet meg – emelték ki.
Hozzátették: továbbra is monitorozzák az éjszakai közlekedés kihasználtságát és a felmerülő utasigényeket, a döntés a jelenlegi adatok elemzésének lezárása után, a közgyűlési határozat alapján születik meg.