Ma 800 méter felett jár a legmagasabb felhőkarcoló. A kezdet ennél sokkal szerényebb volt, az első, már felhőkarcolónak nevezett magasházak a 90 métert sem érték el. A felhőkarcoló jellegzetesen XX-XXI. századi „termék”. Mi kellett ahhoz, hogy e tornyok felépülhessenek, hogyan épül egy ilyen égbe nyúló épület?
A felhőkarcolók valahol külön világok. Nem véletlen, hogy a katasztrófafilmek és az akciófilmek is szeretik helyszínnek választani ezen építményeket, hiszen az akár száznál több emelet magas épületek nagyon sok mindenben különböznek az átlagos épületektől.
Mindemellett jelképek, ugyanúgy, ahogy régen a piramisok vagy a templomok magasba törő tornyai.
Nagyon sok nagyváros elképzelhetetlen lenne a tornyok nélkül, azok is, ahol nem a helyhiány szorította rá az építőket a magas épületek felhúzására. Igaz, a kezdetekben még ez játszott szerepet, de utána a reprezentáció fontosabb lett.

Forrás: Wikipedia, Nicolas Lannuzel
Mi kellett ahhoz, hogy felhőkarcolók épüljenek?
A legelső kérdés az, miért vannak és hogyan alakultak ki? A klasszikus felhőkarcoló egy költséghatékony megoldás akkor, ha kicsi telekre kell nagy hasznos alapterületű épületet felhúzni.
Bár már a reneszánsz Itáliában, például Bolognában vagy Luccában is építettek sokemeletes, magas tornyokat a városokban, azok jelentős része vagy védelmi, vagy reprezentatív célokat szolgált. A modern felhőkarcolóknál ez a védelmi funkció már nem játszik, de kétségtelen, hogy reprezentatív szerepük megmaradt.

Forrás: Wikipedia
A felhőkarcolók építéséhez a technikának fel kellett nőnie, hiszen számos technikai újításnak kellett elterjednie, hogy meg lehessen építeni egy ilyen épületet. Egyrészt a legtöbb felhőkarcoló váza acél, azaz az acélszerkezet építésnek kellett olyanná válnia, hogy egy magas épületet elbíró szerkezetet lehessen az acélgerendákból összerakni. Az acél azért elengedhetetlen, mert különben a magas épületek alsó szintje szinte tömör lenne, ugyanis a hagyományos falazásnál minél magasabb egy épület, annál vastagabb falai lesznek az alsó szinteken, ami igazán magas épületnél már nem kivitelezhető. Egy acélvázas épületnél ez viszont nem jelentkezik, hiszen a terhet ez a váz – mint a gerinces állatoknál a csontváz – tartja, a külső fal valójában nem hord terhet, az lehet könnyű anyag, például hatalmas üveglapok, ami a belső terek megvilágítását is megoldja.
Ugyancsak fontos eleme a magas épületeknek a vasbeton. A vas jól bírja a húzást, a beton a nyomást, együtt, azaz a betonba vasat helyezve olyan anyagot kapunk, amely a húzást és a nyomást kitűnően kezeli, ezért ideális építőanyag. A modern felhőkarcolók magja, a födém, az alap, és nagyon sok más szerkezete vasbeton.
Legalább ennyire fontos, hogy az embereknek és a víznek is fel kell jutnia valahogy a magasba, hiszen 15-20 emeletet senki sem lépcsőzik szívesen, és a magasban szeretne vízhez is jutni. Azaz a modern, megbízható (azaz leszakadás ellen védett, biztonsági felszerelésekkel ellátott) lifteket is ki kellett fejleszteni, illetve olyan vízszivattyúkat, amelyek a magas épületekbe is feljuttatják a vizet.
Persze szükség volt még például olyan betonpumpára, amely fel tudja juttatni a betont a magasba vagy olyan darukra, amelyeket a már elkészült acélvázhoz rögzítenek, és egyre feljebb viszik azokat.
Ezek az innovációk a XIX. század utolsó évtizedére értek be, ezért a klasszikus felhőkarcolók a XX. század elején kezdtek megjelenni. Az első ilyen elvek szerint épített épület a New Yorkban álló Flatiron Building vagy közkeletű nevén vasaló ház. A háromszög alakú telekre ugyanis magas házat hagyományos technikával nem lehetett volna építeni, mert akkor az alsó szint nagy része fal lett volna, ezért Daniel Burnham a 21 emeletesre tervezett (később 22 emeletesre magasított) épülete acélvázzal készült, így tudott közel 90 méteres magasságot elérni.
Az első aranykora a felhőkarcolóknak
A felhőkarcoló az USA-ban, elsősorban New Yorkban és Chicagóban jelent meg, utóbbi városban az azt elpusztító 1871-es tűzvész utáni újjáépítésnél vált ideálissá, ugyanis a rendelkezésre álló szűkebb városmagot jobban kihasználta ez a magas épület-típus, ezért e gyorsan növekvő város élen járt a felhőkarcolók építésében.
Az 1900-as évek elején az amerikai vállalatok körében nemcsak a jobb telek-kihasználás, hanem a PR is fontos oka volt az egyre magasabb épületek emelésének. Ekkor készültek azok a filmfelvételek, ahol magasan, a csupasz vasgerendákon sétálgatnak a munkások, emelik be a szerkezetre szerelt daruval az acélgerendákat, és szegecselik össze. Ezzel a módszerrel, akár hetente egy emeletet is tudtak haladni, ahogy kész volt az acélváz egy emeleten, jöhettek a függönyfalak, azaz a felhőkarcolók gyorsan és látványosan épültek.

Az amerikai nagyvállalatok sorra emelték az egyre magasabb tornyaikat. Az első, amely meghaladta az Eiffel torony méretét a Chrysler tornya volt, ez a New Yorkban álló épület ráadásul pont egy nappal a nagy gazdasági válság kitörése után készült el, és természetesen, ha rövid ideig is, de a világ legmagasabb épülete lett. Nem sokkal később készült el szintén New Yorkban az Empire State Building, 1931-ben, az első épület, amely 100 emeletnél is magasabb (102) volt. Ráadásul ezen épület 40 évig tartotta a csúcsot, hiszen 1971-ig, a World Trade Center tornyainak befejezéséig ez volt a legmagasabb felhőkarcoló a világon. (A csúcsa azért is különleges, mert eredetileg léghajókikötőnek szánták.) Címlapképünkön is egy New York-i látkép látható az Empire State Buildinggel. (Fotó: Palugyai István)
A II. világháború után a felhőkarcolók másutt is megjelentek, nemcsak azért, mert kevés volt a hely, mint például Tokióban vagy Hong Kongban, hanem a gazdasági fejlődés és a technikai fejlettség szinonimái voltak.

Forrás: Wikipedia, I.s.kopytov
Ugyan a felhőkarcoló leginkább sokáig az USA-hoz volt köthető, a magas épületek iránti lázból Kelet-Európa sem maradhatott ki, igaz kissé más logikával, mert Nyugaton a vállalati fejlődés, az egyre koncentráltabb irodai munka igényelte a tornyokat, Kelet-Európában az államszocializmus reprezentációja. Moszkvában áll a Lomonoszov egyetem szocialista realista tornya, amelynek másolata Lengyelországban található, ahol ez a Technika Háza, benne a lengyel technikai múzeummal. Prágában pedig egy szálloda épülete kapott ilyen külsőt.
Azaz ezen jellegzetes, városképet meghatározó tornyokban nem vállalati irodák és/vagy lakások kaptak helyet. (Ma már Moszkvában vagy Varsóban is emelkednek modern felhőkarcolók, a legmagasabb európai felhőkarcoló Moszkvában áll, a 462 méteres Lahta Centr.)
A felhőkarcolók építése
A felhőkarcoló építése sem mindennapi történet, hiszen mélyre kell alapozni. A szerkezetet nem lehet hagyományos daruval építeni, a darukat általában maga az épület tartja, és ahogy a ház nő, a darukat is egyre feljebb emelik. A vasbeton magnál olyan csúszó zsaluzatot alkalmaznak, amelyet szintén szintenként fel-fel emelnek, és a zsaluzatot a már kész épületrészek tartják meg. Az építés ezért egyfajta logisztikai csúcs alkotás. A Petronas tornyoknál a két ikertorony egyikét egy japán, a másikat egy dél-koreai cég építette, és természetesen a két csapat versenyzett. A tét az volt, ki építheti meg a két tornyot összekötő hidat a magasban. A versenyt Dél-Korea nyerte.
Ahol a terület földrengés veszélyes, ott különleges megoldásokat is kell alkalmazni, például Tajvanban, a Taipei 101 felhőkarcolóban egy több emelet magas, 600 tonnás inga található, ez segít földrengés esetén, hogy az épület stabil maradjon.

Azonban a felhőkarcolóknál számos más dologra is figyelni kell. A világ jelenleg legmagasabb épülete a Burdzs Kalifa – amely 828 méter magas – a szennyvizet nem lehet hagyományos gravitációs módon elvezetni, hiszen a hatalmas magasság miatt ez gondokat okozna. A gondosan megtervezett csatornán levezetett szenny kezelése is nehézkes, mert az épület nincs rákötve a városi csatornahálózatra, a szennyvizet kamionokkal kell elszállítani.
Olyasmire is figyelni kell, hogy a felhőkarcoló mire vet árnyékot, vagy mire irányítja a napfényt, Londonban épült olyan ház, amely homorú felülettel rendelkezett, és a napsugarat egy szomszédos utca adott pontjára koncentrálta, amely ott komolyabb károkat okot.
Egy ekkora építmény a szeleket is befolyásolja, ez már a Flatron Biuildingnál, 1902-ben is megmutatkozott, volt egy olyan pont az utcán, ahol az épület által befolyásolt szél általában felkapta a járókelő hölgyek szoknyáját.
Mindemellett nem mellesleg ott van a biztonság kérdése. Hiába épülnek ezek a felhőkarcolók gyors és nagy befogadású liftekkel, katasztrófa idején nem lehet használni azokat. Arról, mennyire fontos a jó menekülési rendszer, szomorú tanulsággal szolgált a 2001. szeptember 11-i merénylet, amikor is a New York látképét addig meghatározó tornyok, a World Trade center ikertornyai áldozatul estek a terrortámadásoknak. Pont e miatt a támadás miatt megváltoztak a modern felhőkarcolók előírásai. Ma már szélesebb lépcsőket építenek, a lépcsőházban ráadásul kis túlnyomás van, hogy a füst ne tudjon bejutni tűz esetén. Ezen felül ma már vannak olyan liftek, amelyek katasztrófahelyzetben is használhatók, sőt sok helyen csak a tűzoltók által használható lifteket is beépítenek. Változtak a felhasznált anyagok is, mind azt a célt szolgálja, hogy a felhőkarcolók ne váljanak pokoli tornyokká.
A mai rekorderek
Az 1970-es évek nagy felhőkarcoló építési láza után (ekkor épült meg a már említett World Trade Center a chicagói Sears, a Willlis Tower – amely 20 évig volt rekorder, és stabilitását az adta, hogy tulajdonképpen 9 szorosan egymás mellé épített, de eltérő magasságú toronyból áll –, de a párizsi felhőkarcolók is) ismét komoly verseny van a felhőkarcolók magassága terén, és e „versenybe” bekapcsolódott Ázsia is.
Az építési lázra jellemző, hogy a már említett Taipei 101 – amelyben a hatalmas inga is található – 2004-ben a maga 508 méteres, akkor lenyűgöző magasságával a világ legmagasabb épülete volt, ma pedig már lassan az első 10 között sincs, most épp a tizedik.
Kína, Japán, Tajvan számos hatalmas felhőkarcolónak ad helyet, ahogy az indonéziai Kuala Lumpur meghatározó eleme a Petronas ikertornyai, a két tornyot összekötő látványos híddal. Mégis ma a legmagasabb épület nem itt, hanem Dubaiban található, a már említett Burdzs Kalifa.
Azonban vélhetően nem sokáig lesz ez a 828 méteres monstrum a világ legmagasabb épülete, a következő álomhatár, amit a mérnökök megcéloztak, az az 1 kilométeres magasság lesz, sőt Szádú-Arábiában már 2 kilométeres épületről is beszélnek, a költségeket 5 milliárd dollárra tették.

Forrás: Wikipedia/ Joseph Ferris III
Csak reprezentáció?
Az USA sok városában és másutt is nem feltétlenül van szükség felhőkarcolóra, hisz talán lehetne építeni elég irodát és lakást alacsonyabb épületekben is. Azonban a felhőkarcoló egy szimbólum, a hatalom, a pénz, a technikai fejlettség koncentrációjának szimbóluma, amely sokszor nem is veszi figyelembe a helyi igényeket és lehetőségeket. A leginkább ilyen, tisztán reprezentációs céllal épült, és tulajdonképp teljesen felesleges, csak hatalmi okból épült torony talán Észak-Korea fővárosának Phenjannak a hatalmas felhőkarcolója, a teljesen üresen álló, soha be nem fejezett Rjugjong Hotel.
Az első tíz legmagasabb felhőkarcoló 2024-ben:
- Burj Khalifa, Dubai, Egyesült Arab Emirátusok, 828 méter, 163 emelet
- Shanghai Tower, Sanghaj, Kína, 632 méter, 128 emelet
- Abraj Al Bat Towers, Mekka, Szaúdi Arábia, 601 méter, 95 emelet
- Ping An Finance Center, Sencsen, Kína, 599 méter, 115 emelet
- Lotte World Tower, Szöul, Dél-Korea, 555 méter, 123 emelet
- One World Trade Center, New York, 541 méter, 104 emelet
- Tianjin CTF Finance Centre, Tiencsin, Kína, 530 méter, 98 emelet
- Tianjin Chow Tai Fook Binhai Center, Tiencsin, Kína, 530 méter, 96 emelet
- Citic Tower, Peking, Kína, 528 méter, 109 emelet
- Taipei 101, Taipei, Tajvan, 508 méter, 101 emelet



