A megszállt ukrán területeken is megtartották az orosz elnökválasztást
2024-03-16
A héten rekordot döntött a BUX
2024-03-17

Nagy előrelépés a mamut feltámasztásában

Közelebb került egy 4000 évvel ezelőtt kihalt jégkorszaki óriás, a a gyapjas mamut genetikailag módosított feltámasztása – írja a CNN a kutatásban résztvevő tudosokra hivatkozva.

Gyapjas mamut

A hosszú távú cél egy élő, sétáló elefánt-mamut hibrid létrehozása, amely vizuálisan megkülönböztethetetlen lenne kihalt elődjétől, és – ha megfelelő számban engednék ki természetes élőhelyére – segíthetne helyreállítani a törékeny sarkvidéki tundrai ökoszisztémát.

A kihalt faj feltámasztása több mint egy évtizede a Harvard Egyetem genetikusának, George Church kedvenc projektje. A terv 2021 februárjában indult el igazán, amikor Church Ben Lamm vállalkozóval közösen megalapította a dallasi székhelyű Colossal Biosciences céget, amely még abban az évben jelentős befektetési támogatást és nagy nyilvánosságot kapott.

A megvalósítás számos kihívás elé állítja a kutatókat. Például egy olyan mesterséges méh kifejlesztése is szükséges, amely képes egy elefántbébit kihordani.

A Colossal Biosciences azonban nemrégiben közölte, hogy “jelentős lépést tett” előre.

Church és Eriona Hysolli, a Colossal biológiai tudományokért felelős vezetője bejelentette, hogy a mamut legközelebbi élő rokonának, az ázsiai elefántnak a sejtjeit embrionális állapotba programozták át. Ez az első alkalom, hogy őssejteket nyertek elefántsejtekből. A csapat azt tervezi, hogy a munkát egy tudományos folyóiratban publikálja, de a kutatás még nem ment át a szakértői szűrőn.

Ezek a módosított sejtek, amelyeket indukált pluripotens őssejteknek vagy iPSC-knek neveznek, a laboratóriumban továbbfejleszthetők, hogy bármilyen elefántsejtté alakuljanak. Ez fontos eszköz, mivel a kutatók modellezik, tesztelik és finomítják a genetikai változtatások sokaságát, amelyeket el kell végezniük ahhoz, hogy az ázsiai elefántnak olyan genetikai tulajdonságokat adjanak, amelyekre az Északi-sarkvidéken való túléléshez szüksége van. Ezek közé tartozik a gyapjas bunda, a szigetelő zsírréteg és a kisebb fülek.

A sejtekben az a csodálatos, hogy potenciálisan korlátlan ideig képesek megújulni és a test bármely sejttípusává differenciálódni

mondta Eriona Hysolli, a mamutprojekt vezető tudósa.

Az elefántok egyedülállóan ellenállóak a rákos megbetegedésekkel szemben, egyelőre nem tudják miért. Az őssejtek tanulmányozása ehhez a titokhoz is közelebb vihetnek.

Church és Hysolli nem árulta el, hogy pontosan hány genetikai változtatást várnak az ázsiai elefánt DNS-ében ahhoz, hogy a mamutra hasonlító, a sarkvidéki hőmérsékletet elviselni képes lényt hozzanak létre. A genetikusok olyan mamutot is szeretnének létrehozni, amelynek nincsenek agyarai, hogy az állatok ne essenek az orvvadászok áldozatául.

Church, aki korábban sertések géntechnológiájával is foglalkozott annak érdekében, hogy azokat az emberben is hasznosítani tudják, elmondta, hogy egyszerre 69 módosítást lehet elvégezni a sertéseken. Szerinte nagyjából hasonló számú módosításra lenne szükség ahhoz, hogy egy ázsiai elefántot ellenállóvá tegyenek a hideggel szemben.

A Colossal azt is bejelentette, hogy 2022-ben a tasmán tigris, 2023-ban pedig a dodó feltámasztását kezdi meg de a mamuttal kapcsolatos munkálatai a leghosszabb ideje tartanak.