fbpx

Ön lecserélte télre az autó gumijait?

A hazai autósok több mint kétharmada cseréli le minden évben télire a nyári gumit a hideg idő beköszöntével, ugyanakkor nagyjából csak egynegyedük viszi el szervizbe járművét, hogy átnézesse, alkalmas-e a téli közlekedésre – derül ki a Chery Group megbízásából készült kutatásból.

A téli időszak kihívásokat tartogat a sofőrök és a járművek számára egyaránt, így érdemes előre gondoskodni arról, hogy a vezetői képességek és az autó műszaki állapota kapcsán egyaránt készen álljunk a hideg idő érkezésére. A Chery Group legújabb kutatásában azt vizsgálta, hogy a magyar autósok hogyan készülnek a télre.

Az autónk téli felkészítését ritkán bízzuk szakemberre

A felmérés során megkérdezett több mint 800 járműtulajdonos többsége nem igazán viszi túlzásba az autója műszaki felkészítését.

A válaszadók 37 százaléka saját maga ellenőriz mindent, esetleg családi vagy baráti segítséget kér ehhez. További 26 százalék számára a járműve felkészítése a hideg érkezésére kimerül a fagyálló ellenőrzésében és a szélvédőmosó télire történő lecserélésében.

Ugyanilyen arányban vannak azonban azok, akik komolyabban veszik a tél közeledését és szervizbe viszik autójukat, hogy műszakilag is megfeleljen a megváltozott körülményeknek. Az ugyanakkor mindenképpen biztató, hogy a megkérdezett autósok kevesebb mint egytizede jelezte azt, hogy egyáltalán nem készül a hidegebb időszakra, mivel úgy véli, hogy ráér akkor reagálni, ha valami miatt mindenképpen szükséges.

A téli útviszonyokra ritkán készülünk, a rutinjukban bíznak sokan

Az autó felkészítése mellett a sofőröknek is érdemes legalább átgondolniuk, hogy télen milyen helyzetekre lehet számítani az utakon és azokat hogyan kell lereagálni.

A Chery Group kutatása alapján többségben vannak azok, akik tudatosan készülnek a hideg érkezésére.

A válaszadók 26 százaléka tájékozódik autószerelőnél, szakembernél, és ugyanilyen arányban vannak azok, akik családtagoktól, a párjuktól, esetleg barátoktól kérnek tanácsokat a téli vezetéssel kapcsolatban. A megkérdezettek valamivel több mint tizede az interneten tájékozódik szakmai cikkekből, videókból.

A felmérésben résztvevők kicsit több mint harmada jelezte, hogy annyira rutinos sofőrnek tartja magát, hogy nincs szüksége arra, hogy külön készüljön a téli autózásra. Meglepő módon, ha rendkívül kevesen is – a válaszadók mindössze 3 százaléka –, de voltak olyanok is, akik a felkínált válaszlehetőségek közül azt jelölték meg, hogy télre leteszik az autót és csak tavasszal kezdik újra használni.

Kulcskérdés a gumiabroncs, amire figyelünk is

A járművek műszaki felkészítése kapcsán talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen abronccsal futnak neki az autósok a télnek.

A kutatás során a megkérdezettek 68 százaléka jelezte azt, hogy minden évben nyáriról téli gumira vált a hideg érkezésével. A válaszadók kicsit több mint ötöde használ négyévszakos gumit, valamivel kevesebb mint tizede pedig egész évben téli gumival jár.

Minimális azok aránya, akik a nyári gumit hagyják fent egész évben, az összes megkérdezett 3 százaléka válaszolta ezt. Az ő esetükben a relatív többség (45 százalék) azért dönt így, mert anyagilag nem engedheti meg magának a váltást, vagy nem tudja hol tárolni a lecserélt abroncsokat. A megkérdezettek negyede jelezte azt, hogy annyira jól vezet, hogy számára a téli útviszonyok nyári gumival sem okoznak problémát. A nyári-téli gumiváltást kihagyók között ugyanilyen arányban vannak azok, akik azért nem cserélnek, mert amióta ennyire enyhék a telek, nem foglalkoznak ezzel a dologgal.

Intelligens vezetéstámogató technológiák

A felmérés alapján megállapítható, hogy a hazai autósok jelentős része saját magát és járművét is felkészíti a téli időszakra. Ezt érdemes még akkor is megtenni, ha a jármű olyan sok, a sofőrt támogató rendszerrel van felszerelve, mint a Chery Group OMODA 5 1,6-os benzines crossovere, amely már kapható Magyarországon.

A közel 20 intelligens vezetéstámogató technológiával felszerelt jármű átfogó támogatást nyújt a sofőrnek. A zsúfolt városi területeken például a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (RCTA) aktiválódik, ami a holttérben közeledő járművet észleli, és figyelmezteti a vezetőt a lehetséges ütközésveszélyre. Autópályán többek között a teljes sebességű adaptív sebességtartó automatika (ACC) rendszerére lehet támaszkodni. A 12,3 hüvelykes dupla képernyő és a 360°-os panoráma kamerarendszer könnyebbé és biztonságosabbá teszi a vezetést. Vezeték nélküli mobiltöltő (50W), tolatókamera, fűtéssel és szellőztetőrendszerrel ellátott sport első ülések, Apple Carplay és Android Auto fedélzeti rendszerek, intelligens hangvezérlő rendszer és kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás áll rendelkezésre már az alap, Comfort változatban is, amely 9.990.000 forintos bevezető áron érhető el.

Az 1997-ben alapított Chery a legnagyobb kínai autóexportőr. A cég tavaly közel 1,9 millió járművet adott el, ebből 900 ezret külföldön.

További hírek