fbpx

Táncolj, hogy elveszítsd az eszed!- mondta Polunyin, a balett Budapesten fellépő fenegyereke

Ez a péntek és tizenharmadika a kulturális programok tekintetében igazán szerencsés nap. Ezen az estén lép fel ugyanis egyetlen alkalommal a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a nemzetközi balettvilág csillaga és fenegyereke – a sajtóorgánumok hol így, hol úgy nevezik. Nem is akármilyen szerepben: Szergej Polunyin a Raszputyin című táncdráma hőseként látható. De mit is kell a műről és főleg a legendás történelmi alak bőrébe bújt táncosról tudni?

A darab világpremierjére 2019-ben a londoni Palladium Színházban került sor, egy kétrészes program második felvonásaként. A brit sajtó ezt a részt tartotta erősebbnek és hatásosabbnak. Úgy tetszik, hogy a közönséggel együtt megbocsátották a sértéseit, egyfelől azt, hogy a Királyi Balett dédelgetett ifjú szólistája nem egészen két év után, kiégésre hivatkozva egyszerűen elhagyta a világhírű társulatot. A távozás hátterében drogproblémák álltak. Másrészt azt, hogy instagram oldalán homofób és rasszista kijelentéseket tett, amelyeknek élét később igyekezett tompítani. A Párizsi Operaház mindenesetre lemondta aktuális fellépését.

Szergej Polunyin Szent Pétervárott
Szergej Polunyin Szent Pétervárott Forrás: Flickr

A Királyi Balett legfiatalabb szólótáncosától a tetoválómesterig

Az Angol Királyi Balett történetének, 19 évesen legfiatalabb principal dancere (első szólótáncosa) – így reklámozták pályája kezdetén. Polunyint természetesen már ismerték, hiszen a Royal Ballet Schoolban nevelkedett, ahová rendkívüli tehetsége mellett, hatalmas családi áldozatok révén 13 évesen került.

Mégis, ki ez az 32. évében járó, pazar testi felépítésű, titokzatos arcú férfi, aki tavaly apa szerepben is bemutatkozott. Élettársától, Jelena Ruszlanovna Iljinih jégtáncostól megszületett Mir nevű kisfia.

Polunyin az ukrajnai Herszonban, abban a fontos kikötővárosban jött világra, amelyet Nagy Katalin cárnő kegyence, Patyomkin herceg alapított. Édesanyja, Galina tudatosan olyan pályára készítette föl, amely majd jobb életet biztosíthat neki.

Nekem csak az volt a választásom, hogy sózott, vagy savanyított káposzta kerüljön az asztalra

mondta az anya a NewYorkernek. A kisfiút rugalmas izomzata, laza izületei igen alkalmassá tették a gimnasztikára. Mesterei tanácsára nyolc esztendősen balettre váltott, előbb szülővárosában, majd Kijevben tanult, 13 évesen pedig felvették a londoni Királyi Balett iskolájába. A brit fővárosba édesanyja is vele tartott, hogy a kollégiumi élet nehézségeit, legalábbis kezdetben – elkerülje. Az otthontól való távollét az anya házasságába került, férje és édesanyja eközben külföldön vállalt munkát, hogy a fiú tanulmányait finanszírozni tudják, jóllehet Szergej a Nurejev Alapítvány támogatását is élvezte. Olyan gyorsan fejlődött, hogy évfolyamokat lépett át, és ahogy említettük, első szólótáncos lett. Táncolj, hogy elveszítsd az eszed! – vallotta.

A gyorsaság megbosszulta magát. A Királyi Balett elhagyása után tetováló szalont nyitott, mint mondta, egy depresszív napot feldob egy tetoválás. Az ő teste is tele van rajzokkal, egyik kezére Natasa Oszipova nevét varratta, akit nemcsak az legnagyszerűbb partnernek, hanem szerelmének is tartott. Az orosz művészek tetoválásait azonban érdemes óvatosan kezelni, mert a képek bajba sodorhatják viselőjét. 2012-ben Szergej Nyikityin basszistának például a premier előtt náci jelképeket idéző tetoválásai miatt távoznia kellett Bayreuthból. Polunyin mellkasán, ahogy az Shailendra Singh 2020-ban készült filmjében jól látható, Putyin arca díszeleg, hátára indiai utazásán Siva istennő képét varratta. A Sergei című film nem  jó, de módfelett érdekes, a táncos hitéről, spirituális elhivatottságáról beszél, miközben szertartásosan megmártózik a szent folyóban, a Gangeszben.

Sokszor kihívta maga ellen a sorsot, de mindig újra felállt

Film- és táncszakmai szempontból is helytálló viszont Steven Cantor amerikai rendező 2016-ban bemutatott munkája a Dancer (A táncos). A film világszerte sikert aratott, mert őszintén számot ad Polunyin életének nemcsak a csúcspontjairól, hanem a botrányokról és a mélypontokról is.

A táncos sokszor kihívta maga ellen a sorsot, de mint valami keljfeljancsi, ahányszor padlót fogott, annyiszor fel is állt. Cantor következő filmjének célja, hogy feltárja Polunyin alkotói világát, ahogy az életesemények koreográfiává alakulnak.

A tetováló szalon után amerikai tervei meghiúsulását követően két évig Oroszországban építette újjá karrierjét többek között a Sztanyiszlavszkij Zenei Színház tagjaként. 2016-tól Münchenben vállal vendégfellépéseket, egy évvel később pedig létrehozta a táncosok, koreográfusok és más művészek közreműködésével modern táncművek létrehozására irányuló Project Polunint. Emellett nagy divatházak modelljeként, sőt játékfilmszerepekben is látható. A 2017-es Gyilkosság az Orient-expresszen című, Agathe Christie műből készült filmben például Andrényi Rudolf gróf szerepében tűnt fel.

Polunyin sokszor kihívta maga ellen a sorsot, de mint valami keljfeljancsi, ahányszor padlót fogott, annyiszor fel is állt.

Raszputyin és Polunyin: a sötét és a fény összefonódásai

A romantikus balettek, a kedvenc Giselle,  A diótörő, a Csipkerózsika, a Mayerling karcsú, légies hercege eközben testileg és lelkileg is megváltozott. Ezt tükrözi a Project Polunin keretében megszületett Margitszigeten látható darab is, amelynek fő alakját, az ördögi szerzetest táncolja, első ízben fellépve Magyarországon.

A darab ötlete Yuka Oishié. Sok könyvet olvasott a témáról, de nem támaszkodott teljesen a könyvekre, intuitív módon érzi a hőst, és hozzáteszi ötleteit és érzéseit. Más, saját világot teremt

mesélte a taskenti bemutató előtt Polunyin.

Mindenki másként látja Raszputyint. A király családja számára megváltó volt; Juszupov herceg éppen ellenkezőleg, gyűlölte őt. Mindenkinek megvan a maga sötét és világos oldala. Raszputyin élete, mint a sakkjáték – a gonosz és a jó kölcsönhatása – a sötét és a fény összefonódása.

Akárcsak Szergej Polunyin élete.

További hírek