fbpx

Zuhan a Temu árfolyama, de az elemzők szerint a kínai részvény ma a világ legalulértékeltebb papírja

Ha egy webáruház nagyon olcsó, akkor minden versenytársa utálni fogja. Több tízmillió terméknél persze valóban lesz hamis áru, lejárt termék, rossz szállítás, akár még felmerülhet a gyerekmunka, vagy a kényszermunka vádja is. Ám a szívtelen befektetők elsősorban nem ezért adják el most a papírt, hanem azért, mert úgy érzik, hogy az eddigi őrült, 80 százalék feletti éves növekedés a közeljövőben már megtörhet.

Temu.

Magyarországon, ahogyan a nyugati világban mindenütt ezen a néven ismerjük azt a híresen olcsó kínai webáruházat, ahol több tízmillió különféle termék lelhető fel. A koncepció nagyon ügyes, a kínai gyártókat érdemes közvetlenül összekötni a nyugati fogyasztókkal, legyen szó ruházati cikkről, bizsuról, konyhai eszközökről, bútorokról, nagyjából bármiről, mert abból verhetetlenül alacsony árak jönnek ki. A Temu nevű céget azonban hiába keressük a tőzsdei terméklistákon, a cég valódi elnevezése PDD Holdings.

Kínában ugyanis a cég Pinduoduo néven üzemeltet webáruházat, de amikor két éve kilépett a nemzetközi piacra egy bonyolult Kajmán-szigeteki, ír céges struktúrában, akkor a Temu nevet vette fel.

A nagy összeomlás

Mindjárt részletesebben is bemutatjuk a társaságot, de mi történt a tőzsdén? A cég részvényei 2018 óta forognak az Egyesült Államokban, volt már 150 dollár felett is egy papír ára, de a cég legújabb riportja után, a nyugati tőzsdetörténelem egyik legnagyobb értékcsökkenését elérve, majdnem az értéke harmadát (több mint 50 milliárd dollárt) veszített, és most csak 95 dollár egy papír.

A korábbi döbbenetes, évente több mint 80 százalékos növekedéssel a Temu pillanatok alatt olyan cégeket vert meg, mint az Amazon, vagy a Wal-Mart, de most egy kicsit megtorpant.

De tényleg csak egy kicsit, mert a legutóbbi gyorsjelentés előtt az elemzők 100 milliárd jüanos második negyedéves forgalmat reméltek, ehhez képest lett 97 milliárd. Nem volt nagy elmaradás, de az analisták nem ezt szokták meg a cégtől. A jüan átváltása amúgy egyszerű, forintban elég, ha 50-nel szorzunk, vagyis a 100 milliárd, az magyar pénzben 5000 milliárd forint.

Mi a baj?

Az okok szerteágazóak, a globálisan is gyenge fogyasztás kicsit megfogta azt a céget, amelynek természetesen a globális fogyasztás a legfontosabb külső paramétere. De mielőtt nagyon temetnénk a Temut, azért a növekedés most is 80 százalék feletti volt, az egy részvényre jutó eredmény pedig még valamelyest felül is múlta a várakozásokat.

Mindenesetre a riportot követő zuhanásban felfoghatatlan, érték semmisült meg, hiszen amikor egy részvény ára esik, a világ vagyonából az tényleg hiányozni fog, az nem olyan, mint egy devizaügylet, ahol a veszteség túloldalán mindig van egy nyereség is. Ingatlanos példával, ha egy 100 millió forintos ingatlan 70 millió forintért cserélt gazdát, akkor az eladó rosszul járt, de a vevő nyert, amikor azonban leég a lakás, az tényleg veszteség. A cég azért a zuhanás után is a világ egyik legértékesebb cége, jelenleg 133 milliárd dollárt ér, ami azért bőven alatta van a magyar éves GDP-nek, de tényleg ugyanaz a nagyságrend.

Alulértékeltség

A Yahoo Finance elemzése szerint a PDD Holdings még egy érdekességgel rendelkezik, jelen pillanatban ennél a cégnél van a legnagyobb különbség a mai kapitalizáció és az indokolt cégérték között, egyszerűbben fogalmazva ez ma a világ legalulértékeltebb részvénye.

A részvény a következő évi, előrejelzett nyereség mindössze hatszorosán forog.

A magyarázat tényleg csak abban rejlik, hogy az elemzők érdemben többet vártak a cégtől, de a kilátásokban sem túl bizakodóak. Az Egyesült Államok gazdasági növekedése a második negyedévben amúgy meghaladta az előrejelzéseket, a GDP 2,8 százalékkal nőtt, de mégis a magánszektor bérnövekedése gyenge volt, ami nem kecsegtet sok jóval a fogyasztásra nézve. A kamatpolitikával és az amerikai választásokkal kapcsolatos bizonytalanság sem segít, ha újra beindul a kamatvágás, az azért majd igen.

De miért a PDD Holdings szenvedi el ezt a legjobban? Elemzők szerint ugyanis a PDD Holdings az egyik legjobban alulértékelt ciklikus részvény, amelyet a befektetők főleg azért vásárolják, hogy befektetési portfóliójukban legyen egy, az internetes kiskereskedelemben aktív cégük.

Vádak, vádak hátán

A céggel kapcsolatban amúgy mindig vannak nyugati aggályok, vádak is, olykor biztosan jogosan, de azért valljuk be, ezek nagyrészt abból is fakadnak, hogy lehetetlen versenyezni a Temu alacsony áraival. Nem akarjuk természetesen bagatellizálni azokat az észrevételeket, hogy az oldalra felkerülhetnek gyerekmunkával, ujgur kényszermunkával készített áruk, hogy vannak olykor rossz minőségű, lejárt, már visszahívott termékek, lehetnek gondok az adatvédelemmel, a szellemi tulajdonnal.

De azért, ahol 20-30 millió különféle termék érhető el, ennek teljes kiküszöbölése eléggé lehetetlen vállalkozásnak tűnik, miközben természetesen minden ilyen eset ellen indokolt a megfelelő fellépés.

Tavaly olyan kellemetlen brit botrányba is belekeveredett a cég, hogy egy fiatalkorú lány az egyik hirdetésben nem a korának megfelelő, a nemi szervek körvonalát hangsúlyozó, felnőtt pózban volt látható, de a Temut bírálták azért is, hogy kizsákmányoló a munkakultúrája, amely halálesetekhez is vezetett.

A kereskedelmi gyakorlatokat is érték kritikák, vannak, akik azzal vádolták a céget, hogy a Temu arra kérte, vagy inkább kényszerítette őket, hogy csökkentsék áraikat, még akkor is, ha úgy már csak veszteségesen adhatták el a termékeket, mások szerint a cég versenykorlátozó módon megkövetelte az eladóitól, hogy termékeiket az AliExpressen található áraknál alacsonyabb áron kínálják

A Temu jövője

A Temu versenyelőnye mindenesetre továbbra is döntően abból fakad, hogy üzleti tevékenységének nagy részét Kínában végzi, és alacsony áraival a kevésbé fizetőképes nyugati vásárlókat szolgálja ki.

2018 és 2023 között a PDD összességében is lenyűgöző, 80 százalékos éves növekedési rátát ért el, ebben az időszakban az Alibaba növekedési üteme ennél szerényebb, 20 százalékos volt. Ha a következő években a Temu gyarapodása 35-40 százalékra esik is vissza, az egyszerre lassulás, de egyszerre még mindig elképesztő bővülés. A Wall Street azon elemzői, akik célárat fogalmaznak meg a papírra, átlagosan 166,6 dolláros célárat adtak, ami a jelenlegi szinthez képest egy 70 százalékos növekedést jelez.

Ami pedig a hazai felhasználókat illeti, a magyarra is állítható oldal olcsó árait továbbra is élvezhetik a magyar fogyasztók, akik ezért cserébe talán elviselik a Temu nagyon agresszív hirdetési rohamait is.

A cég mindenesetre ma már megkerülhetetlen, amit jól mutat, hogy az amerikai tévés piac csúcseseményén, az idei Super Bowl-on, vagyis az amerikai focibajnokság (NFL) döntőjén az egyik legkiemeltebb hirdető éppen a „gagyi” termékeket kínáló kínai cég volt, ami azért alighanem elgondolkodtató lehetett a Buy American (vegyél amerikait!) programokban hívő amerikai gazdaságpolitikusoknak is.

További hírek