A francia világsztár és az orosz botrányhős gyötrelmes szerelme

Tavaszi lampionvarázs esténként az Állatkertben
2024-03-16
Halálos áldozatokat szedtek tornádók az Egyesült Államokban
2024-03-16
Show all

A francia világsztár és az orosz botrányhős gyötrelmes szerelme

Még akik tudják is, vagy emlékeznek rá az idősebb korosztályból, hogy ki is Marina Vlady, azok közül sem mindenki sejti, hogy orosz származású. Talán ennek is betudható, hogy a gyönyörű szőke filmsztár beleszeretett az oroszok akkor rendkívül népszerű, kritikus hangvételű énekesébe, Vlagyimir Viszockijba. Ezzel elkezdődött egy gyötrelmes szerelem.

Tehetség, siker, önsorsrontás

Moszkva botrányhőse ellenzéki dalairól volt híres. Bár a kemény szovjet érában vagyunk, és Viszockij dalai kemény kritikát fogalmaztak meg a rendszerrel szemben, mégsem zuhant ki az ablakon… csakhogy kapcsolódjunk a jelenhez.

Ehelyett önmagát tette tönkre.

Marina Vlady soha nem akarta letagadni orosz gyökereit, és elég jól beszélte a nyelvet is, bár nem biztos, hogy Párizsból Moszkvába először érkezvén, az 1967-es aktuálpolitikai utalásokkal tisztában volt. Az mindenesetre tény, hogy a magas, szőke világsztár egy szempillantás alatt beleszeretett az alacsony, több gyermekes, alkoholista, de színészként is zseniális, és elképesztően sikeres énekesbe.

A francia színésznő elhagyta érte a családját

Vlady azt is vállalta, hogy otthagyja érte három imádott gyermekét, férjét, kastélyát, Párizst. Miközben azt is tudta, nemzetközi filmes karrierjének is talán örökre vége.

Ahogy általában a francia sztárok, Hollywoodban nem érezte jól magát, annál inkább Magyarországon. Több filmet is forgatott itt, Jancsó Miklós és Mészáros Márta rendezésében. Elkísérte Budapestre Viszockij is. Míg a vidéki felvételek zajlottak, róla a Hősök terén forgattak tévéfilmet.

Marina Catherine de Poliakoff-Baydaroff már Franciaországban született, de szülei orosz emigránsok voltak. Akik, mint oly sokan az oroszok közül, Párizsba menekültek a szovjet éra elől, hiszen akkor minden jobb módú orosz családban tanultak a gyerekek franciául, ami az elegancia és az úri osztályhoz tartozás szimbólumának számított.

A világsiker útján

A mama balett-táncosnő volt- ez is tipikus orosz pálya – és mind a négy lányát a művészeti élet felé terelgette. Közülük Marina volt a legtehetségesebb, már gyerekként fellépett a párizsi Operában. 1949-ben debütált a filmvásznon, az Orage d’été, című produkcióban, melyben nővérei, Odile és Olga játszották a főszerepeket. Ezután villámgyorsan elindult a hírnév útján, számos filmjét később olasz rendezőkkel forgatta.

A díjak sem maradtak el: az Özönvíz előtt-ben nyújtott alakításáért 1954-ben megkapta a legígéretesebb fiatal színésznőnek járó elismerést. A következő évben forgatott, A boszorkány című filmben hosszú, szőke hajával, a hollywoodi cicababáktól eltérő természetességével divatot teremtett.

Jöttek a nagy sikerek, közte a Bűn és bűnhődés, Jean Gabin oldalán, valamint az abban a korban meglehetősen merész hangvételűnek számító A méhkirálynő (1964), Marco Ferreri rendezésében, Ugo Tognazzi partnereként. Vlady játékáért megkapta a cannes-i filmfesztivál legjobb színésznőnek járó kitüntetését, és Golden Globe-ra is jelölték.

Bár a világ legnagyobb filmsztárjai voltak a partnerei, inkább a világot jelentő deszkákat – és Csehovot – becsülte.

Szerelem, első látásra

Magyarországon akkoriban sorra mutatták be az olasz és francia filmeket – ellentétben az amerikai produkciókkal – ezért Vlady nálunk is nagy ismertségnek örvendett.

Első szerelme és férje a szintén orosz származású, híres francia filmsztár, Robert Hossein volt, akihez 17 évesen ment feleségül, hogy aztán később, immár több gyermekes anyaként elváljon tőle és ismét férjhez menjen.

Viszockijjal való megismerkedésük immár legenda. Moszkvában a filmfesztiválra hívták meg, de már első este megnézett egy orosz darabot,  és az utáni rendezett partin találkozott Szovjetunióban kultikus figurának számító Vlagyimir Viszockijjal. Nem is tudta eleinte kivel beszélget, hiszen Viszockij, bár a színpadon élt-ragyogott, valójában jelentéktelen, alacsony férfi volt, szinte állandó alkoholmámorba merülve.

Viharos szerelem következik, Marina könyörög neki, hogy ne igyon. elutaznak, összevesznek, kibékülnek. Közben Marina filmszerepet vállalt Szergej Jutkevics A Sirály születése (1969) című filmjében, amely az örök kedvenc, Csehov életéből merít motívumokat.

Magyar munkásszálló igazgatónőjét is játszotta

A házasság – legalábbis papíron – a legendás dalköltő 1980-ban bekövetkezett haláláig tartott. Mészáros Márta Ők ketten című, 1977-es filmje az egyetlen, amelyben együtt szerepeltek. Az egyik nyilatkozatában a szőke sztár elárulta, örült, hogy a forgatás során néhány békés napot tölthetett el Magyarországon.

Vlady egy munkásszálló igazgatónőjét játszotta, aki pártfogásába veszi a Monori Lili által megformált munkáslányt, miközben ő maga is küszködik házassága nehézségeivel.

Viszockij eljátszotta a Hamletet is Budapesten. Sosem felejtem azt az estét, dübörgő siker, vastaps, pótszékek. Amikor a darab elején kilépett a színpadra egy szál gitárral a kezében, és dörmögős-mély hangján dalra fakadt, az oly sokféle szerepet betöltő nehéz, sötét, függöny előtt – nos, az merészebb volt, mint bármelyik más darab színrevitele annak idején a szovjet blokkban.

Mérföldkő a pályán:  a Ljubimov-féle Hamlet

A jelenlévők közül sem mindenki sejtette, hogy ez egyfajta rejtett ellenzéki tiltakozás, és hogy Ljubimov, a Taganka Színház főrendezője miért is vitte ismét színre az örökzöld klasszikust. Rendezésében a hatalom szörnyű természetére helyezte a hangsúlyt. A magyar pártemberek ezt előre nem sejthették, meg nem is mindenki értette az utalásokat, és mivel moszkvai együttesről volt szó, természetesen örömmel várták a művészeket.

Bizonyára kevesen tudják, hogy közös nagylemezt is kiadott a pár, ami jóval Viszockij halála után jelent meg. A lemez B oldalán Vlady Viszockij-dalokat énekel oroszul.

Marina Vlady ezután írni kezdett, már 1979-ben regénnyel jelentkezett, s nővéreivel közösen volt a szerzője a Bábuska című könyvnek. Magyarul is megjelent 1987-es memoárkötete, amelyben viharos házasságának történetét meséli el, és közben bemutatja a korabeli Szovjetunió nem mindig vidám hétköznapjait.

Gyógyszerek, alkohol, botrányok

A kötetben kendőzetlenül ír férjének az alkohollal és a kábítószerrel, a gyógyszerekkel vívott küzdelméről. Állítólag az énekes menedzserei Viszockijt agyongyógyszerezték és kiszipolyozták, amint az több orgánumban megjelent.

Időközben a félig megtűrt, sokszor tiltott énekesből sztár lett: a szovjet űrhajósok az ő dalait vitték fel a világűrbe. Arra nagyon büszke volt, hogy még a csillagok is az ő dalait hallgatták…

Attól kezdve, hogy összekerültek, Marina Vlady szervezte az életét, ami nem volt konfliktusmentes. Ahogy arról ő maga is ír az egyik könyvében, megesett, hogy még George Marchais-t, a Francia Kommunista Párt akkori elnökét is megkérte, járjon közbe Brezsnyevnél alkoholista férje ügyeinek elrendezésében. Ő intézte a gyógykezeléseket, az útleveleket – és közben megbocsátotta a félrelépéseket.

Hosszú évekig részegen támogatta haza Vlagyimirt és próbál egyensúlyt teremteni kettejük, valamint a volt és éppen működő családjai között.

Ma már szobor és utca őrzi emléküket

Amikor Marina Vlady szülei anno 100 éve emigráltak, el sem tudták volna képzelni, hogy valaha szobrot emelnek majd lányuknak őseik földjén. Viszockij többször szkeptikusan kijelentette, arra soha nem kerülhet sor, hogy ő szobrot kapjon, hiszen állandóan botrányokba keveredett,  és rövid ideig le is volt tartóztatva.

A párnak ma Jekatyerinburgban található az emlékműve egy 2006-ban felavatott 52 emeletes felhőkarcoló-pláza mögött. Itt található a Viszockij múzeum is. Moszkvában utcát neveznek el róla.

Marina még él, 85 éves. Szerelme 42 volt, amikor 1980. július 25-én, a moszkvai olimpia ideje alatt a harmadik szívinfarktus végzett vele. Csoda, hogy addig bírta a szervezete az állandó, 100 fokon való égést, és az önsorsrontást.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.