Hogy működik a WC a repülőgépeken 12 kilométer magasan?

Megtalálták az ellopott Bruce Lee szobrot, csak kicsit más állapotban
2024-03-09
Akár három millió forintot is kereshet egy vadászpilóta
2024-03-09
Show all

Hogy működik a WC a repülőgépeken 12 kilométer magasan?

Az Airbus A380 a valaha épített legnagyobb utasszállító repülőgép (Fotó: Wikipedia)

Hogyan csatlakozhatsz az internetre, miközben 500 mérföld per órával száguldasz az égen? Hogyan lehet forró ételt és italt főzni nagy magasságban? És ami a legfontosabb: hogyan működik a WC 12 kilométer magasan? – Megannyi érdekes kérdés a repülés világából. 

Valószínűleg mindenki elgondolkodott már azon, hogyan működnek a repülőgépek – hogyan jutnak fel a levegőbe, és hogyan maradnak ott biztonságban.

Amire azonban kevésbé gondolunk, azok a fedélzeten zajló mindennapi funkciók. A levegő keringetése, az ételek és italok melegítése, sőt, még a mosdó lehúzása is. Kiderült: minél hétköznapibb egy tevékenység, annál nehezebb azt a levegőben végezni – írja a CNN.

A repülőgépeken nem lehet a WC-ket vízzel öblíteni a súlykorlátozás miatt, ezért víz helyett a repülőgépeken levegőt használnak.

A szabványos evac (kiürítő) rendszer a levegő nyomáskülönbségét használja az ürítéshez, ezt 1975-ben eredetileg James Kemper szabadalmaztatta. A hulladéktartályok – ahová a WC-ből minden kerül –  általában a repülőgép hátsó részében van, de gyakran az elején is található ilyen.

Amikor megnyomja az öblítőgombot, a WC csésze alján egy szelep kinyílik, amely összeköti azt egy alatta lévő csővel. Ez a cső – és a szennyvíztartály – nyomás alatt van, ami azt jelenti, hogy a szelep kinyitásával vákuum keletkezik, amely kiszívja, ami a csésze tartalmát.

A WC-csészék teflonbevonatúak. “Így semmi sem ragad, és egyáltalán nem is kell sok – a nyomáskülönbség mindent nagyon gyorsan megtisztít” – mondja  Nigel Jones, a londoni Kingston Egyetem repülőgép-technikai szakértője.

A légitársaságok választják meg, hogy hány WC-t akarnak egy repülőgépen, és hova akarják őket. Jones szerint a mérettől függően repülőgépenként van egy minimális szám, de a légitársaságok ezt a számot túlléphetik, ha akarják.

Természetesen a feltöltött tartályt ki kell üríteni. Leszállás után a repülőtéri kiszolgáló járművek kiürítik a tartályt, és a tartalmat a repülőtér területén történő feldolgozásra viszik.

A repülőgép WC-k piacának abszolut uralkodója a Japán Jamco nevű cég, amely a piac 50 százalékát tudja magáénak.

Nagy ritkán előfordul, hogy a WC cső szivárog, de ez nagyon ritka. Utoljára 2021-ben fordult elő, hogy valakit a földön eltalált a fentről érkező WC-tartalom.

Bár a csővek ritkán ürítenek a levegőbe, viszont gyakran eldugulnak.

“Ez csak egy aprócska cső, és az emberek érthetetlen dolgokat tesznek bele, például pelenkák – de láttam már evőeszközöket és üdítős dobozokat is – mondja Jones, aki korábban a British Airwaysnél dolgozott mérnökként, és látott néhány látványosan eldugult vécét.

“Napokig is eltarthat az eldugult WC javítása, mert rengeteg a vezeték, és fel kell bontani, hogy megtaláljuk a dugulást” – mondja Jones. “Ha egy vagy két eldugult vécé van, a repülőgép földre kerül, mert bizonyos számú WC.vek kell rendelkezni”.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.