Miért nem tudják előre jelezni a vulkánkitöréseket?

Az alkohol a korábban véltnél gyakrabban okozhat rákot
2021-08-08
Képeslapon is szállítható az egérsperma japán kutatók szerint
2021-08-09

Miért nem tudják előre jelezni a vulkánkitöréseket?

Az utóbbi időben egyre gyakrabban kerül a hírek középpontjába, hogy vulkánkitörés zajlik itt-ott a világban. Vajon ez azt jelzi, hogy a Föld egyre aktívabb, vagy bolygónk ugyanúgy „teszi a dolgát”, mint eddig és valójában máshol kell keresni a magyarázatot?

Az idén júniusban épp aktív tűzhányók térképe

Az idén júniusban épp aktív tűzhányók térképe Forrás: VolcanoDiscovery

A 21. század egyik legsúlyosabb vulkánkitörése zajlik, evakuálják a lakosokat… Ezrek menekültek el a Fülöp-szigeteken a Taal vulkán kitörése miatt… Ismét kitört az Etna, a hamu beborította Catania városát… Csak pár szalagcím az elmúlt hónapokból. A vulkánok működését követő honlapról megtudhatjuk, hogy jelenleg 24 vulkán éppen kitör és ezen kívül még közel 60 mutat kisebb aktivitást. Ez vajon azt jelzi, hogy bolygónk aktivitása növekszik? A sokasodó vulkánkitörések valamilyen globális világkatasztrófa előjelei? Mielőtt ezekre a kérdésekre választ keresünk, nézzük meg, hogy a jelenlegi aktivitás, a jelenlegi vulkánkitörések mennyire mondhatók jelentősnek a Föld eddigi életében.

Az Etna idén februári kitörése

Az Etna idén februári kitörése Forrás: Wikimedia

A velocipédet és Frankensteint is egy tűzhányónak köszönhetjük

Minél távolabb megyünk vissza a földtörténeti időben, a jelek annál halványabbak. Az idő vasfoga, az erózió viszonylag gyorsan pusztítja a szárazföldeket és a rajta fekvő tűzhányókat is. Bolygónk eddigi egyik legnagyobb vulkánkitörése például körülbelül 250 millió évvel ezelőtt, a perm és a triász időszakok határán következett be. Feltehetően ez is közrejátszott a földtörténet legsúlyosabb kihalási eseményében: becslések szerint a tengeri fajok 96 százaléka, a szárazföldi gerinces fajok 70 százaléka pusztult ki ekkor. A geológusok szerint ennek egyik fő oka a földtörténet egyik legnagyobb ismert vulkáni eseménye volt. A kelet-szibériai platóbazalt kitörések mintegy 1,5 millió km2-nyi területet borítottak be, helyenként több mint 3 km vastagságban. A platóbazalt-képződésnek mind a légkörre, mind az óceánokra gyakorolt hatása rendkívül erős volt.

De nem kell ennyire messzire visszamenni az időben! Az elmúlt kétmillió évben is voltak olyan hatalmas vulkánkitörések, melyek során több ezer km3 vulkáni anyag került a felszínre. A legjelentősebb területek a Yellowstone forrópont (2,1 millió és 640 ezer évvel ezelőtt), a Taupo Vulkanikus Övezet, Új-Zélandon (252 és 22,5 ezer évvel ezelőtt), valamint a Toba, Szumátra szigetén (71 ezer évvel ezelőtt).

Ezekhez képest az írott történelem egyik legnagyobb kitörése – amely az indonéziai Tambora nevéhez fűződik – „csupán” 150 km3 anyagot szolgáltatott. 1815 áprilisában, több ezer éves szunnyadás után, tört ki a Tambora. A kitörés olyan hatalmas volt, hogy a vulkáni hamufelhő több mint 30 kilométer magasságba emelkedett és ott a gázokkal teli vulkáni anyag bejutott a sztratoszférába is, melynek következtében az éghajlat is megváltozott. 1816 úgy ismert a történelemben, mint a nyár nélküli év: óriási éhínség volt, nagyon sokan meghaltak. De pozitív hatása is volt, hatott a kultúrára: ennek a kitörésnek köszönhető Byron sötétség című verse, vagy a Frankenstein születése. Az éhínség akkora volt az 1816–17-es években, hogy a lovak, a közlekedés akkori fő eszközei sem tudtak enni, aminek eredményeképp feltalálták, megalkották a velocipédet – innentől kezdve kerekezhetünk.

Ma civilizációnk sokkal érzékenyebb egy kisebb kitörésre is

Ezekhez a hatalmas kitörésekhez képest a napjainkban zajló vulkáni tevékenység elenyésző – földtani, vulkanológiai értelemben. A problémát máshol kell keresni! Magunkban, emberekben. Ezek a kitörések ugyanis nem olyan jelentősek, mégis túlnépesedett, magas technológiájú civilizációnkat sokkal jobban befolyásolják. Még emlékezhetünk az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörésére 2010-ben, amely nagy mennyiségű vulkáni hamut juttatott a légtérbe Európa északi része felett. Mivel a kilövellt vulkáni hamu képes a repülőgépek hajtóműveinek eltömítésére vagy megrongálására, ezért Európa-szerte légtérzárat rendeltek el, amely a II. világháború óta a legnagyobb leállást jelentette az európai légiközlekedésben. Több millió utas rekedt a reptereken. Azaz egy viszonylag kis mennyiségű vulkáni hamu is gyakorlatilag megbénítja az emberiség mára kifinomult infrastruktúráját.

Az indonéz Taal vulkán kitörése

Az indonéz Taal vulkán kitörése Forrás: Wikipedia

Ráadásul jelenleg a Föld lakosságának mintegy 10 százaléka él vulkáni veszélyben, azaz egy olyan vulkán 50–80 kilométeres körzetében, amely a múltban komoly kitöréseket produkált, és jó esély van rá, hogy a jövőben is ki fog törni. Nincs még tapasztalat arra nézve, hogy mi történik akkor, amikor egy túlnépesedett területen tör ki egy tűzhányó. Legyen ez akár a Vezúv, vagy akár a Popocatépetl Mexikóváros közelében. Ez a XXI. század egyik legnagyobb kihívása a vulkanológusok számára.