A városi terepjárók háromszor annyi parkolódíjat fizetnek, mint a többiek Párizsban

Meghalt Katona Szabó Erzsébet
2024-02-05
Financial Times: Irán óriási összegeket mozgat fedőcégeken keresztül milíciáknak
2024-02-06
Show all

A városi terepjárók háromszor annyi parkolódíjat fizetnek, mint a többiek Párizsban

A Diadalív Párizsban Fotó: Domonkos Csaba

A párizsiak népszavazáson jóváhagyták a városi terepjárók parkolási díja megháromszorozásának tervét, de a szavazásra jogosultak kevesebb mint hat százaléka vett részt a voksoláson.

Az 1,3 millió választópolgárból alig több mint 78 ezren, azaz 5,68 százalék járult az urnákhoz, s döntött abban a kérdésben, hogy külön díjszabás jöjjön-e létre a “nehéz, és sok helyet foglaló, környezetszennyező személygépkocsik” parkolására, s 54,55 százalékuk szavazott igennel.

A népszavazással a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat célozta, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ben a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt.

Az Anne Hidalgo szocialista főpolgármester által előterjesztett javaslat szerint

a belsőégésű motorral hajtott járművet, vagy az 1,6 tonnát meghaladó tömegű hibrid, illetve a 2 tonnát meghaladó tömegű elektromos járművet használóknak a közeljövőben 18 eurót kell fizetniük óránként a parkolásért a főváros központi kerületeiben, és 12 eurót a külső kerületekben. A saját kerületükben parkoló lakókat és a hivatásos sofőröket, beleértve a taxisokat is, viszont nem fogja érinteni a megemelt díjszabályozás.

Az erről szóló határozatot májusban terjesztik a fővárosi közgyűlés elé, s szeptember 1-től lép életbe – mondta Anne Hidalgo, amikor a városházán kihirdették az eredményeket. A főpolgármester üdvözölte a párizsiak “egyértelmű döntését” egy olyan intézkedés mellett, amely “jót tesz az egészségünknek és a bolygónak”.

Párizsban, ahol az elmúlt években kitiltották a gépjármű-közlekedést a Szajna rakpartjairól, és mintegy kétszáz utcát zöldítettek ki a forgalom megszüntetésével, Anne Hidalgo a környezetszennyezés elleni küzdelemmel, a közterületek jobb megosztásával és a közlekedésbiztonsággal indokolta a szavazást, miután a fővárosi önkormányzat szerint a terepjárókkal történő balesetek “kétszer több halálestet okoznak a gyalogosok körében, mint a hagyományos autókkal történők”.

Ez volt a második népszavazás Párizsban: 2023 áprilisban a bérelhető elektromos rollerek betiltásáról döntöttek a helyiek, akkor az 1,3 millió választásra jogosult közül 103 ezren vonultak az urnákhoz, azaz a részvétel 7,46 százalékos volt, de 90 százalékuk a betiltás mellett voksolt. A bérelhető elektromos rollereket 2023 szeptemberében ki is vonták a forgalomból.

Cikk küldése e-mailben

Comments are closed.