fbpx

Pepsi vagy Coca Cola?

Az elmúlt 52 évben a Coca-Cola minden évben növelte az osztalékfizetését. Kell még magyarázni, hogy ez egy jó részvény? A Coca-Cola továbbra is a világ legértékesebb italcége, sőt bizonyos szempontból egyre jobban megveri a nagy vetélytárs, Pepsit, mert utóbbi már csak a harmadik, egy kínai likőrgyártó feljött a második helyre.

Hódítsd meg Amerikát, és tied a világ! Az üzleti életben valóban aligha történhet jobb egy céggel, mint az, ha az Egyesült Államokban sikeres. Ennek az aktuális példája a Coca-Cola, amely ismét nagyon jó számokat publikált legutóbbi riportjában, hiszen az egy részvényre jutó nyereség az elemzői konszenzust (74 cent) helyett 77 cent lett.

Érdekes módon a részvények árfolyama – legalábbis átmenetileg – mégis kicsit visszaesett. A befektetők alighanem azt nem jutalmazták, hogy a jó eredmény mögött felemás teljesítmény mutatkozott,

a 11,95 milliárd dolláros negyedéves forgalom ugyanis azt is tükrözte, hogy miközben az amerikai bevételek 12 százalékkal nőttek, addig az európai és az ázsiai bevételek visszaestek.

Ráadásul az amerikai forgalom növekedésében is nagyobb volt az áremelkedések hatása, mint a volumenhatás.

A világ legnagyobb italcége

Gondolkodott már azon, hogy egyáltalán mi is az az italpiac? Valószínűleg ez egy olyan fogalom, amit mindenki ért, mindenki érez, nem kell rajta gondolkodni, de amúgy nem is olyan könnyű definiálni. A Coca-Cola a legnagyobb italcég – mondjuk, de egyáltalán mitől ital valami?

A legtöbb folyadékot vízből visszük be a szervezetbe, de aligha nagy vízközműcégeket versenyeztetünk a kólacéggel. Vagy csak az számít, hogy folyékony legyen, de csomagolt? Nem feltétlenül, hiszen sok folyékony termék van, ecet, olaj, de akár a húsleves is, amit nem az italok közé sorolunk. Sőt, van, aki szerint még a tej is inkább étel, folyékony, zsírokban gazdag, iható valami, amelynek fogyasztásában jobb, ha ételként és nem szomjoltóként tekintünk rá.

Mindenesetre a legismertebb alkoholmentes és alkoholos italok gyártóit sorrendbe téve, a Coca-Cola az éllovas.

A dobogó

Az italpiacon két legendás üdítőitalos cég, az atlantai Coca-Cola, illetve a New York állambeli Pepsi jelentős portfólióval rendelkeznek és ádáz versenyt vívnak.

A Coca-Cola 280 milliárd dollárt ér, a Pepsi 220 milliárd dollárt, és közöttük van még egy ezüstérmes is, a kínai Kweichow Moutai.

Ez a kínai cég egy nagyon népszerű és igen drága kínai likőrt gyárt, ez a cikk most nem arról szól, hogy a Moutait bemutassuk, de azért kedvcsinálóként ideidézünk egy mondatott Henry Kissinger amerikai diplomatától, aki egyszer azt mondta, hogy

azt gondolom, csak elég Moutait kell inni, és minden problémát meg tudunk oldani.

A likőrcéget mindenesetre most hagyjuk, itt Magyarországon mi úgyis jobban ismerjük a kólás cégeket.

A Pepsinek amúgy szélesebb a portfóliója, a vállalkozáscsoportnak közel kétszer akkora az éves árbevétele (90-92 milliárd dollár), mint a Coca-Colának, de utóbbit indokolható érvekkel mégis valamivel jobban becsülik a befektetők.

Az egyik érv, hogy letisztultabb a portfólió, a Coca-Cola tényleg italokat árul, míg a PepsiCo sokféle ételt is, elsősorban snackeket, rágcsákat. És ami fontosabb, a Coca-Cola a fele akkora forgalmon több eredményt csinál, mint vetélytársa,

nem túlzunk, ha azt mondjuk, hogy a Coca-Cola a forgalma negyedét nyereségként ki tudja venni, a Pepsinél csak a bevétel nyolcada lesz profit.

Ráadásul a mindenféle összehasonlításokban sokszor csak a két vezérterméket hasonlítják össze, és abban is a Coca-Cola vezet.

Hasít a tőzsdén

Ha megnézzük a tőzsdei görbéket, ahhoz képest, hogy milyen robosztus, régi cégről van szó, az idén is elképesztő a Coca-Cola lendülete, pedig valójában azért a növekedés végesnek tűnik.

Egy évtizede a Coca-Cola Company még 150 ezer főt foglalkoztató cég volt, azóta a létszám szinte megfeleződött, 80 ezer fő alá olvadt, és voltaképpen 2012-ben is már akkora volt a forgalom, mint tavaly, vagyis 11 évvel később.

Ugyanakkor a cég nem remegett bele a Covidba, amikor nem voltak sportesemények, koncertek, fesztiválok, étterembe járások. Érdekes, hogy bár a vödör kóla, végtelen mennyiségű jéggel, nagyon amerikai dolognak tűnik, de ma már nem az Egyesült Államokban isszák egy főre vetítve a legtöbb kólát, hanem Mexikóban, Brazíliában és Chilében. Összességében azért a nagyobb népesség miatt az amerikai a legnagyobb kólapiac, és már jön fel Kína, amely Mexikó után a harmadik legnagyobb felvevőpiac.

A legenda velünk él

A márka mindenesetre, a cukros löttynek kijáró sok-sok kritika ellenére legendás, az amerikai filmekben ma is rendre felbukkan a termék, csak már egyre inkább a cukormentes verzió.

De a brand az olimpiák egyik legnagyobb támogatója is, amelyet mindenki szeretne lemásolni.

A Coca-Cola neve egyébként nem véletlenül hasonlít a kokalevélre, tartalmazott korábban a cserjéből származó anyagokat is. A szintén legendás piros szín pedig az alkoholtilalom idejéből származik, a kólás, értsd nem alkoholos hordókat pirosra festették és a jelölő szín azóta is megmaradt. A kóla találmánya a hűtővödör és ő használta először nagyüzemi méretekben az alumíniumdobozos kiszerelést is. ez az üdítő jutott fel először az űrbe.

Az értékesítés viszont nagyon eltérő, miközben a nyugati világban a gyorséttermek, a sportesemények büféi, a boltok a legfontosabb eladási helyek, addig

Japánban a Coca-Cola 700 ezer automatát üzemeltet, vagyis a 125 milliós országban még egy ezerfős falura is jut 6 automata.

Érdekesség, hogy a modern japán automaták még dinamikus árazásra is képesek, amikor nagy a kereslet drágább az italhoz jutás.

A határ a csillagos ég

Az amerikai tőzsdei szaklap, a Fool szerint a nagy áremelkedés után is venni kell a papírt. Mindezt három (régi) érvvel támasztja alá a szaklap cikke.

  • Kevés vállalat végez a Coca-Colánál jobb munkát a brandépítésben, a termékek reklámozásában, a kólás logó, üveg, reklámfilmek világszerte ismertek.
  • A Coca-Cola üzleti modellje nagyon profi, talán kevesen tudják, de a licenctulajdonos és a mindenféle palackozóüzemek jellemzően külön cégek, mindenesetre valahogy úgy van kitalálva a modell, hogy az alapmárka védettebb a piaci zavaroktól.
  • Végül pedig a legendás osztalékfizetés. Ha egy cég 52 éven át mindig növelni tudta az osztalékát, akkor a fogyasztók alighanem elhiszik, hogy jövőre is számíthatnak ilyen jövedelemre. https://www.koyfin.com/company/ko/dividends/

További hírek